Nieuwe veerverbinding tussen Amsterdam en IJmuiden

De draagvleugelboot naar IJmuiden krijgt mogelijk een opvolger. Het bedrijfsleven in de IJmond werkt aan een nieuwe, snelle veerverbinding tussen Amsterdam en IJmuiden.

De oude veerverbinding tussen IJmuiden en Amsterdam Beeld anp
De oude veerverbinding tussen IJmuiden en AmsterdamBeeld anp

Dat heeft voorzitter Ton van der Scheer van de Ondernemersvereniging IJmond zondag gezegd in zijn nieuwjaarstoespraak. Hij sprak daarin van een volledig elektrisch veer dat toeristen in een half uur van Velsen naar Amsterdam brengt.

Daarop is ruimte voor veertig passagiers en twintig fietsen, zo is het plan. Uiteindelijk zijn er straks wellicht vier schepen tegelijk in de vaart, maar de veerdienst begint eerst maar eens met één schip - mogelijk al deze zomer. "Het plan is zo goed als klaar," zegt Van der Scheer in een toelichting.

Zeven stops
Gedacht wordt aan zo'n zeven stops op de route van Amsterdam naar IJmuiden, via onder meer Beverwijk en Zaandam. Als er evenementen zijn in Spaarnwoude is een extra tussenstop goed mogelijk. En toch, belooft Van der Scheer, gaat het veer in een half uur door het hele Noordzeekanaal.

Eind 2013 ging de draagvleugelboot - ook wel: Fast Flying Ferry - voor het laatst van Amsterdam naar Velsen. Nadat de topsnelheid om veiligheidsredenen was begrensd van 65 tot vijftig kilometer per uur, was de ferry veertig minuten onderweg. Toen ging het veer niet meer elk uur op en neer en nam het aantal passagiers drastisch af, waarna de provincie Noord-Holland afzag van de mogelijkheid extra subsidie te steken in deze openbaar vervoerverbinding.

Toeristische insteek
Openbaar vervoer wordt de nieuwe veerverbinding dan ook nadrukkelijk niet, zegt Van der Scheer. De nieuwe veerdienst krijgt 'een toeristische insteek' en kan gemakkelijk afzien van de weinig rendabele uren, in de avond bijvoorbeeld. Ook volgen er geen sancties als de veerdienst minder stipt is als de dienstregeling belooft.

Maar de veerdienst mikt wel degelijk ook op forensen. De snelle veerverbinding wil ook hun een betrouwbare verbinding bieden. Dus een zekere regelmaat zal er ook in zitten, verwacht Van der Scheer.
Maar verder is nog veel onzeker over de nieuwe snelle veerdienst. De ondernemersvereniging wil bijvoorbeeld nog niet zeggen welke bedrijven het initiatief hebben genomen. "Een half jaar hebben we nog wel nodig."

Nieuwe zeesluis
"Als bedrijfsleven in de IJmond werden we destijds overvallen door het besluit van Connexxion en de provincie om te stoppen met de snelle bootverbinding. We hebben dat altijd een gemis gevonden voor de ontsluiting van de IJmond. We hebben eerst nog geprobeerd de lijn in de vaart te houden, maar dan kon niet meer. Toen zijn we gaan nadenken over een alternatief."

Vooral dat het straks elektrisch gaat, maakt de veerverbinding bijzonder. "Uniek," zegt Van der Scheer zelfs. Het is de bedoeling dat de schepen bij elke stop snel bijladen. Dat zou ook mogelijk zijn, volgens Van der Scheer, omdat de techniek snel voortschrijdt.

De ondernemersvereniging denkt verder aan een stop bij het SHIP, het Sluis en Haven Informatie Punt. Aan de noordkant van het sluizencomplex bij IJmuiden opent dit voorjaar een informatiecentrum over de nieuwe zeesluis dat meteen belangstelling moet wekken voor techniekonderwijs en duurzaamheid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden