Plus

Nieuwe tunnels moeten inspelen op autoluwe binnenstad

De gemeente wil graag voor fietsers en voetgangers een tweede tunnel aanleggen onder het spoor bij de Kattenburgerstraat. Hierdoor kan de huidige tunnel worden uitgebreid met een extra rijstrook voor auto's. Ook komt er mogelijk een tweede brug naast de Mariniersbrug.

Luchtfoto van Kattenburg in 2016Beeld Peter Elenbaas

Volgens een plan van de gemeente kan hiermee worden ingespeeld op de verwachting dat wanneer de binnenstad autoluw wordt gemaakt, het verkeer op de Kattenburgerstraat zal toenemen. Nu al geldt de tunnel onder het spoor als een flessenhals.

Over de aanleg van de nieuwe tunnel moeten snel definitieve beslissingen worden genomen, blijkt uit de voorkeursvariant van de gemeente: binnenkort starten werkzaamheden aan het spoor waardoor zich een uitgelezen gelegenheid aandient om gelijk een tunnel te realiseren.

Er zal nog dit jaar een voorkeursvariant moeten worden gekozen.

Het zou gaan om een tunnel die net ten oosten van de huidige onderdoorgang ligt. De passage moet acht meter breed worden en ruimte bieden aan een fietspad met twee rijrichtingen van twee keer drie meter en een twee meter breed trottoir.

Ingewikkeld vraagstuk
Volgens een woordvoerder van de gemeente is de Kattenburgerstraat nu al een belangrijke fietsroute richting het centrum van de stad en wordt de straat de komende jaren alleen maar belangrijker.

"Als de gemeenteraad definitief instemt met de bouw van een brug van het Java-eiland naar Noord, zullen er nog meer fietsers van de Kattenburgerstraat gebruik gaan maken. Maar ook wanneer de brug er niet komt, is dit een ingreep die de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van het oostelijk deel van de binnenstad ten goede komt."

De operatie maakt onderdeel uit van een ingewikkeld infrastructureel vraagstuk, want ook de kruising met de Piet Heinkade is een moeilijke.

Bovendien is de Mariniersbrug over de Dijksgracht, die pal voor de toegang tot de huidige tunnel ligt, net zo smal als de passage zelf.

"Om de nieuwe tunnel goed te laten aansluiten, denken we aan een aparte fiets- en voetgangersbrug naast de bestaande. Die heeft namelijk de status van rijksmonument, waardoor vervanging, verbreding of aanpassing niet kansrijk worden geacht."

Omhoog of omlaag
Hoe de problemen op het kruispunt Piet Heinkade-Kattenburgerstraat moeten worden aangepast, is nog onderdeel van studie, aldus de woordvoerder van de gemeente.

Wel wordt er gedacht aan het omlaag- of juist omhoogbrengen van het spoor van tram 26, of het omlaag- of omhoogbrengen van de autoweg op de Piet Heinkade ter hoogte van de Kattenburgerstraat.

Als definitief tot de aanleg wordt besloten, zullen de werkzaamheden halverwege 2021 begin­- nen en moeten ze in 2025 klaar zijn.

Beeld Jet De Nies

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden