Nieuwe taxitarieven vallen slecht

DEN HAAG - De nieuwe taxitarieven die vrijdag officieel van kracht worden, hebben geen enkel gunstig effect. De gemiddelde ritprijs gaat omhoog, chauffeurs zetten hun taxi in de garage tijdens spitsuren en hun inkomsten nemen af.Dat stelt Jan Zaaijer, voorzitter van brancheorganisatie KNV Taxi, donderdag. ''De maatregelen die nu worden doorgevoerd, hebben geen enkel draagvlak bij de ondernemers'', aldus Zaaijer. Desondanks verwacht hij dat vrijwel alle taxibedrijven hun voertuigen tijdig voorzien van de juiste meters. ''De straffen zijn draconisch'', aldus de KNV'er, met een verwijzing naar de 440 euro boete die wordt opgelegd bij het ontbreken van de juiste meter.

Het belangrijkste kenmerk van het nieuwe tariefsysteem is dat wachttijd niet langer meetelt. Een file of een rood stoplicht leidt dus niet meer tot een hogere ritprijs. Verder geldt een maximaal instaptarief van 7,50 euro, waarbij de eerste twee kilometer zijn inbegrepen. Daarna geldt per gereden kilometer een maximumtarief van 2,20 euro.

Het staat taxiondernemers vrij om lagere instap- en kilometertarieven te hanteren. Ze moeten hun prijzen duidelijker dan voorheen communiceren. Klanten moeten op een afstand van minimaal vijf meter kunnen lezen welke tarieven een chauffeur hanteert. Onderhandelen met de chauffeur over de ritprijs is niet toegestaan.

Onaantrekkelijke ritten weigeren

Staatssecretaris Tineke Huizinga en de consumentenorganisaties zijn enthousiast over de nieuwe regels. Zij prijzen de duidelijkheid voor de klant en verwachten dat de dienstverlening verbetert. De taxibranche is minder enthousiast. Zaaijer verwacht dat individuele chauffeurs hun eigen oplossingen zullen bedenken om inkomensverlies tegen te gaan. ''Malafide chauffeurs zullen onaantrekkelijke ritten weigeren, een toeslag vragen voor ritten in de spits of een omweg maken zodat ze er toch nog iets aan verdienen'', voorspelt hij. ''Dat mag allemaal niet, maar het is moeilijk om zulke praktijken aan te pakken''.

Het nieuwe tariefstelsel zal volgens Zaaijer nauwelijks leiden tot meer concurrentie op prijs. ''De omstandigheden zijn zo gemaakt dat vrijwel iedereen kiest voor de maximale tarieven'', aldus Zaaijer. ''De overheid creëert eigenlijk een kartel.''

De KNV-voorzitter hoopt dat er binnen enkele maanden ingrijpende aanpassingen komen om de taximarkt alsnog beter te laten functioneren. Hij zit samen met een reeks andere belanghebbenden in de taskforce taxivisie, die voor de zomer een plan moet maken voor verbeteringen.

''Het probleem zit met name bij de taxi's die vanaf een standplaats actief zijn en bij de taxi's die rondrijden op zoek naar klanten'', meent Zaaijer. ''Daar gaat het slecht. Ze weigeren vaak ritten, gedragen zich nogal eens onbeschoft en rijden soms zelfs rond in auto's die niet in orde zijn.'' De situatie kan volgens Zaaijer beter door de anonimiteit van deze chauffeurs op te heffen en scherper te controleren op wanpraktijken.

Ondertussen loopt er een bodemprocedure tegen het nieuwe tariefstelsel. ''De uitspraak in die zaak verwachten we in april'', zegt Zaaijer. ''We willen dat de wachttijd weer een factor wordt in de ritprijs, dat is niet meer dan redelijk. Als de rechter ons in het gelijk stelt, dan versterkt dat onze positie in de taskforce.'' (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.