Plus

Nieuwe slag om de kabel op komst: dit moet je weten

Er wacht ons een nieuwe prijzenslag voor de toegang tot internet, tv en telefonie. Consumentenwaakhond ACM wil de kabels van Ziggo toch opengooien voor concurrenten.

Beeld anp

1. Ziggo is toch al een monopolist?

Dat zou je zeggen. Sinds de overname van Ziggo door UPC in 2014 heeft de moloch ruim 90 procent van de kabelaansluitingen in Nederland onder zijn beheer, bijna 54 procent van de tv-markt in handen en 44 procent van de internetaansluitingen.

Maar logica telde tot nu niet in toezichtland. Zowel consumentenwaakhond ACM als de Europese Commissie oordeelde dat er geen 'aanmer- kelijke marktmacht' was; voor internet, tv of telefonie waren immers andere alternatieven beschikbaar.

Toen Tele2 en T-Mobile dan ook tv wilden aanbieden via de kabels van UPC en Ziggo, wisten die twee dat via de rechter te voorkomen.

Bij de bundeling van lokale kabelbedrijven die tot het ontstaan van de twee giganten had geleid, hadden geldbeluste overheden immers vergeten te regelen dat de bijbehorende kabels voor iedereen beschikbaar moesten komen, zoals wel met de telefoonlijnen van KPN was gebeurd.

2. Waarom dan nu toch wel?

Ziggo werd te inhalig. Het miste ten opzichte van aartsrivaal KPN nog een belangrijke poot: mobiele telefonie. Vorig jaar fuseerde het met de Nederlandse activiteiten van Vodafone om dat hiaat te herstellen.

Maar daardoor hebben KPN en Voda­fone Ziggo volgens ACM nu plots een gelijkwaardige positie op de markt voor bellen, internetten en tv-kijken.

Samen hebben de twee met bijna 90 procent van de tv, internet en telefonie-aansluitingen 'aanmerkelijke marktmacht', een monopolie dus, waarbij ze andere aanbieders kunnen wurgen. En het is bovendien niet bepaald eerlijk dat KPN dan wel concurrentie zou moeten toelaten en Ziggo niet.

3. Wat leveren open kabels mij op?

Het opengooien van de kabel kan voordelig uitpakken. Kabelinternet is door de bank genomen een stuk sneller dan telefonieweb. Maar het is ook een stuk duurder omdat er maar één aanbieder is: Ziggo.

Dat gaat, als het aan de ACM, ligt rond de zomer eindigen. Net als bij mobiele telefonie of elektriciteit kunnen straks andere bedrijven zich als prijsbrekers op de kabelmarkt storten.

Zelfs KPN-dochters als Xs4all zouden zich best eens als kabelaanbieder kunnen opwerpen.

4. Daar is Ziggo vast niet blij mee en KPN wel.

Ziggo zal nog bezwaar maken, waarna de Europese Commissie een definitief oordeel moet vellen.

Het bedrijf speelt inmiddels de prijskaart. Openstellen voor derden zou grote investeringen nodig maken in het netwerk, kosten die vanzelfsprekend over klanten en nieuw­komers omgeslagen zullen worden.

Alleen kan de gigant zo'n dreigement niet zomaar uitvoeren: met de stap wordt ACM ook toezichthouder op de diensten via het kabelnet en kan het ook bepalen of de gevraagde prijzen daarvoor reëel zijn.

Maar ook rivaal KPN is niet blij met de besluiten van ACM. KPN had erop gehoopt dat, nu er een duopolie is ontstaan, ACM zou besluiten dat er ook bij KPN geen concurrentie­toezicht meer nodig is, zodat de twee de markt onderling hadden kunnen verdelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden