Nieuwe slag in oorlog tussen Samsung en Apple

Een nieuw hoofdstuk in de strijd der smartphonegiganten breekt aan als Samsung vannacht zijn nieuwe apparaat, de Galaxy S IV - heel brutaal in Apple's thuisland, de VS - lanceert. Na vele maanden van geruzie in de rechtszaal, wordt de strijd nu weer eens op het gebied van de vernieuwing gevoerd. En dat betekent wellicht ook een nieuwe fase in de psychologische oorlogsvoering tussen de twee merken.

null Beeld Reuters
Beeld Reuters

Eerdere presentaties van Samsung vonden plaats in thuisland Zuid-Korea, maar dit keer is de Radio City Music Hall in Manhattan, New York uitgekozen als de plek om het nieuwe product aan het publiek te presenteren. Een lanceerbasis midden in vijandelijk gebied dus - op slechts 10 minuten lopen van de grootste Apple Store ter wereld. En dat is niet voor niets: wereldwijd verkocht Samsung afgelopen jaar meer telefoons dan Apple (216 miljoen tegen 136 miljoen), maar alleen in de VS heeft Apple nog een nipte voorsprong.

null Beeld
null Beeld Thijs Balder / de Volkskrant
Beeld Thijs Balder / de Volkskrant

Volgens marktkenners is het succes van Samsung mede te danken aan het feit dat het bedrijf de laatste jaren meer geld uitgeeft aan reclames dan Apple. The Wall Street Journal schrijft dat Samsung vorig jaar 401 miljoen dollar besteedde aan advertenties voor haar mobiele telefoons tegenover 333 miljoen van Apple. In 2011 waren de rollen nog omgekeerd.

Reclames
Samsung deinst er niet voor terug om Apple direct aan te vallen in reclame-uitingen. In deze advertentie uit 2012 worden de specificaties van de iPhone 5 en de Galaxy S III naast elkaar gezet en de boodschap is duidelijk: de Samsung-telefoon kan veel meer en is veel beter.

Ook in reclamespots stak Samsung al de draak met de iPhone. Zoals die waarin Apple-fans in een lange rij staan om de nieuwe iPhone te kopen, en worden overtroefd door Galaxy-bezitters. Tijdens de Super Bowl - het grootste sportevenement ter wereld én het belangrijkste moment voor tv-reclames - liet Samsung Apple echter met rust.

null Beeld

De psychologische oorlogsvoering lijkt vooral van één kant te komen. Apple richtte in het verleden vooral haar pijlen op Windows, zoals in deze reclames, maar heeft die strategie vooralsnog niet herhaald tegenover Samsung. Maar daar kon wel eens snel verandering in gaan komen, want alles wijst erop dat de druk op Apple groter wordt.

Vandaag viel bijvoorbeeld de reactie van Apple's marketing-topman Phil Schiller op. Die zei in een interview met de Wall Street Journal dat Samsungs nieuwe smartphone waarschijnlijk gaat draaien op een besturingssysteem van een jaar oud, dat 'toe is aan vernieuwing'. Hij doelt daarmee op Android van Google, dat volgens Schiller lang niet zo goed is als Apples systeem iOS. Apple heeft niet de gewoonte om in de media commentaar te leveren op concurrerende producten, maar de laatste jaren lijkt dat steeds meer te veranderen.

De komende maanden moet blijken of Samsung deze lijn weet vast te houden of dat Apple een comeback kan maken. Een en ander hangt af van de populariteit van de smartphone die Samsung vannacht lanceert. En volgens geruchten komt Apple deze zomer ook met een nieuwe telefoon, al is het nog onduidelijk of het dan de iPhone 6 zou gaan of om een geavanceerdere versie van de iPhone 5 (iPhone 5S).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden