Plus

Nieuwe show cabaretier Tim Fransen is wel erg jolig

Cabaretier Tim Fransen relativeert zijn intellect meerdere keren door zich sulliger voor te doen dan hij is. Zelfspot is een prachtig wapen, maar het gaat hier soms ten koste van zijn andere kwaliteiten.

Cabaretier Tim Fransen kijkt naar de gebreken van Immanuel Kant, Ludwig van Beethoven en Napoleon Bonaparte Beeld BY Nadia

Met Het Failliet Van de Moderne Tijd introduceerde Tim Fransen in 2015 zijn eigen subgenre: het filosofisch getinte cabaret. Aan de hand van Nietzsche stelde hij onder meer de vraag of het leven tegenwoordig, zonder gezamenlijk doel of God om naar op te kijken, nog wel de moeite waard is.

Serieuze shit, uitgesproken door een lange, introverte nerd die de lach niet per se aan zijn kont heeft hangen.

Opvolger Het Kromme Hout Der Mensheid gaat over drie tijdgenoten die in de achttiende eeuw voorvechters waren van het verlichtingsideaal. Filosoof Immanuel Kant, componist Ludwig van Beethoven en Napoleon Bonaparte.

Figuren die bekend zijn geworden door hun rol in de geschiedenis, maar Fransen is veel meer geïnteresseerd in hun gebreken. De barstjes of scheuren in hun levens. De componist werd doof. De filosoof dement. De man die voor vrijheid vocht, ontwikkelde zich tot dictator.

Naargeestig
Fransen maakt er een fraai punt mee: we willen ons allemaal onderscheiden met onze prestaties, maar verbinding vinden we juist door te kijken naar wat er misgaat. Naar wat we niet kunnen. In de gedachte dat we allemaal feilbaar zijn schuilt troost.

Die troost hebben we hard nodig, want Fransen opent sterk maar ook behoorlijk naargeestig met een uiteenzetting van 's werelds problemen. Het ijs smelt, insectenpopulaties dunnen uit en belangrijke landen worden bestuurd door labiele mannen, waardoor we voortdurend één dubbele espresso verwijderd lijken van een nucleaire ramp.

We hebben alleen elkaar. En we kunnen alleen verbroederen als we onderlinge verschillen accepteren. Dat illustreert hij heel mooi door de symfonieën van Beethoven af te zetten tegen, maar later juist te combineren mét, het werk van Borsato-componist John Ewbank. Als de elite en het volk elkaar kunnen verdragen, vinden we voor dat milieu vast ook wel een oplossing.

Fransen heeft als performer flinke stappen gemaakt. Hij staat nu vrijwel naturel op het podium, terwijl de voorstelling juist prettig theatraal aandoet. En zijn denkvermogen staat opnieuw garant voor scherpe grappen en formuleringen, waarmee hij ons een blik achter de wereldgeschiedenis gunt.

Bevrijdende lach
Heel mooi is zijn verhandeling over Napoleon, die zich afgewezen voelde door zijn Joséphine vlak voor hij een van zijn belangrijkste militaire overwinningen boekte. De moed waarvoor hij destijds zo werd geprezen, was de moed der wanhoop.

Binnen het Nederlandse cabaret staat Fransen waarschijnlijk het dichtst bij Diederik van Vleuten, ook iemand die grote onderwerpen tackelt en van context voorziet. Een man toch ook van wie Fransen nog wel het een en ander kan leren.

Dat een cabaretier meer wapens tot zijn beschikking heeft dan alleen humor bijvoorbeeld. Fransen kiest in deze voorstelling vaak voor een bevrijdende lach terwijl je hoopt op verdieping. Of ontroering. Een stilte waar betekenis in zit. Het is wel erg jolig allemaal.

Misschien is dat Fransens éigen gebrek: dat hij doodsbang is om niet leuk gevonden te worden. Fransen relativeert zijn intellect meerdere keren door zich sulliger voor te doen dan hij is of door juist ontzettend met dat intellect te koketteren. Zelfspot is een prachtig wapen, maar het gaat hier soms ten koste van zijn andere kwaliteiten.

Lees ook: Tim Fransen maakt grappen om het bestaan te verlichten

Tim Fransen

Show Het Kromme Hout der Mensheid
Gezien 1/3, De Kleine Komedie
Te zien vanavond en 15-19/5 aldaar, 28-29/3 De Meervaart, 18/4 Amstelveen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden