Nieuwe Schiphol-app neemt reiziger virtueel bij de hand (***)

De nieuwe app van Schiphol maakt reizigers wegwijs op de luchthaven én zorgt dat passagiers op tijd zijn voor hun vlucht. Schept dat mogelijkheden?

De nieuwe app houdt rekening met drukte.Beeld anp

Op Schiphol wordt de reiziger sinds kort virtueel bij de hand genomen. De luchthaven is afgelopen maanden behangen met tweeduizend bluetoothbakens, zendertjes die tot op een meter of vijf nauwkeurig kunnen peilen waar iemand zich bevindt - mits die een smartphone met bluetooth meedraagt.

Dat schept mogelijkheden. Schiphol heeft zijn app voorzien van een routehulp: hij geeft op een tamelijk uitgeklede kaart van de lucht­haven aan waar de reiziger zich bevindt en hoe lang hij moet wandelen naar de gate.

Haast
De nonchalante passagier kan zelfs worden gemaand haast te maken. Ook houdt de app rekening met drukte: staat er een lange rij bij de handbagegecontrole of de paspoortbalies, dan wordt de looptijd vanzelf aangepast.

Het is natuurlijk niet alleen onbezoldigde hulp aan de dolende reiziger. De wegwijzer leidt, commerciële verleidingen indachtig, ook naar de winkeltjes en restaurants achter de douane. Zelfs de advertenties geven de interactieve route naar het bij­behorende verkooppunt weer.

De app filtert daarbij ongemerkt het aanbod aan de hand van de tijd die de reiziger nog rest tot zijn vlucht vertrekt. Wie nog een halfuurtje te gaan heeft, vindt de restaurants en bars niet meer terug, maar krijgt een voorzichtige suggestie richting vliegtuig te gaan. Bij aankomst werkt de routevinder ook: hij leidt de reiziger dan via de paspoortcontrole naar de juiste bagageband.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden