Nieuwe regels taximarkt moeten binnenstad leefbaarder maken

Wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) hoopt de problemen die worden veroorzaakt door de gigantische aantallen taxi’s in de stad aan te kunnen pakken door het handhavingsbeleid te veranderen. 

Officieel zijn er 5000 taxi’s actief op de Amsterdamse markt, maar volgens deskundigen is dat een schromelijke onderschatting.Beeld Hollandse Hoogte / Pim Ras

Omdat taxichauffeurs uit alle macht proberen een inkomen te verdienen met hun werk, worden er steeds meer nachtelijke ritten gemaakt. Hierdoor komt het regelmatig voor dat er ’s nachts net zoveel verkeer in de binnenstad rijdt als overdag. De enorme groei van het aantal taxi’s gaat ten koste van de leefbaarheid van de stad, schrijft verkeerswethouder Sharon Dijksma in een toelichting van haar plannen met de Amsterdamse taximarkt.

Vooral in de weekenden hebben veel bewoners van het centrum last van taxi’s die oeverloos rondjes blijven rijden, meestal omdat er niet voldoende plek is op de standplaatsen. De groei van het aantal taxi’s leidt er bovendien toe dat het door de moordende concurrentie voor chauffeurs moeilijker wordt hun werk te doen. En: ‘Het relatief grote aandeel taxiverkeer zorgt ook voor relatief veel uitstoot van schadelijke stoffen. Ook zijn er sterke aanwijzingen van frauduleuze activiteiten in de taxibranche.’

Volgens de officiële cijfers zouden er begin dit jaar 5000 taxi’s actief zijn op de Amsterdamse markt. Maar volgens deskundigen is dat een schromelijke onderschatting van de werkelijke aantallen omdat taxi’s in weekends vaak van heinde en verre naar Amsterdam komen om te werken. Daarnaast lijken ook illegale chauffeurs (‘snorders’) onuitroeibaar te zijn.

Duidelijkere taakverdeling

Dijksma hoopt de problemen die worden veroorzaakt door de gigantische aantallen taxi’s in de stad aan te kunnen pakken door het handhavingsbeleid te veranderen. Een ‘duidelijkere’ taakverdeling tussen gemeente en TTO’s zou ertoe moeten leiden dat de taxibedrijven meer ruimte krijgen om hun eigen chauffeurs te straffen.

De gemeente bestraft taxichauffeurs die fors over de schreef gaan, bijvoorbeeld in geval van ernstige overlast, misdragingen en onveilig rijgedrag. Taxichauffeurs die onverzekerd rondrijden of verdovende middelen hebben gebruikt, wacht onmiddellijke schorsing. De TTO’s straffen bij overtredingen die te maken hebben met de kwaliteitseisen van het taxivervoer, zoals bijvoorbeeld ritweigering of het niet verstrekken van bonnen aan de klant. Zij krijgen daarbij dus meer ruimte.

Het is niet duidelijk op welke wijze de aangekondigde veranderingen een oplossing zijn voor de groei van het aantal taxi’s in de stad.

Binnen de taxiwereld klinkt al langer de roep om het aantal vergunningen dat wordt uitgegeven te beperken, maar dat is geen gemeentelijke zaak, daar gaat het rijk over. Volgens Dijksma kan met de verscherping van de maatregelen ‘het slecht functionerende deel van de opstapmarkt beter worden aangepakt’.

Mysteryguests

Dijksma kondigt ook aan snel werk te willen gaan maken van één set regels voor zowel de opstapmarkt als de bestelmarkt, zodat voor hen allemaal dezelfde regels gelden. Nu is het nog zo dat officiële taxi’s (TTO’s) bij relatief kleine overtredingen streng worden gestraft door de gemeente, terwijl chauffeurs actief op de bestelmarkt (zoals bijvoorbeeld Uber) gewoon mogen doorwerken bij dezelfde fouten.

Dijksma benadrukt dat bij 80 procent van de chauffeurs geen overtredingen worden geconstateerd. Tegelijk blijkt echter uit de nieuwste cijfers dat bij de inzet van de gemeente van mysteryguests enorm veel ongerechtigheden worden geconstateerd: bij slechts 19 van de 200 door mysteryguests gemaakte ritten werd afgelopen jaar niets verkeerds genoteerd. In bijna 40 procent van de ritten was er sprake van grote overtredingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden