Nieuwe Maggy-app fungeert als online tijdschriftenkiosk

Met de nieuwe Maggy-app kun je voor 5,99 euro per maand onbeperkt lezen in een selectie van dertig tijdschriften.

Maggy hoopt binnen een jaar 50.000 gebruikers te hebben. Beeld Maggy

Als je maar twee tijdschrift­artikelen per maand wilt ­lezen, is het misschien niet de beste deal. Dat geeft Michael Croll, oprichter van de nieuwe digitale tijdschriftenkiosk Maggy, meteen toe. Maar wie graag verschillende artikelen uit een divers aanbod van tijdschriften zou willen ­lezen, denkt hij met Maggy te kunnen bedienen.

Daarmee begeeft de nieuwe Amsterdamse start-up zich op een veld met spelers als Blendle - de digitale krantenkiosk van Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn - en ­Elinea. Om maar meteen met de verschillen met de bekendste concurrent te beginnen: Blendle heeft geen all you can read-optie, terwijl Maggy bestaat bij de gratie ervan. Voor 5,99 euro per maand biedt de app onbeperkt toegang tot dertig tijdschriftentitels - onder anderen Quote, Vrij Nederland en Harper's Bazaar zijn in de applicatie te vinden.

Uitbreiding
'Het is zeer zeker de bedoeling om dat aantal nog verder uit te breiden, al willen we geen app met duizend tijdschriften worden,' zegt Croll,
die het bedrijf samen met Rutger Tijkotte opstart. Na een testfase in de afgelopen maanden is Maggy nu voor iedereen te vinden in de Appstore.

Is er behoefte aan zo'n nieuwe digitale kiosk? Croll geeft aan dat hij niet wil pretenderen dé oplossing te hebben gevonden voor de teruglopende oplages van veel tijdschriften. 'Het is vooral een toevoeging. Wij zijn ervan overtuigd dat er een grote groep mensen bestaat die graag meer tijdschriftartikelen zou willen lezen - ook uit bladen die ze normaal niet uit het rek in de winkel zouden pakken. Die willen we toegankelijk maken.'

Vergelijking met Blendle
Dat de start-up met Blendle wordt vergeleken, ligt voor de hand, zegt hij. 'Maar we hopen dat Maggy in de praktijk meer zal concurreren met Facebook of Nu.nl dan met andere online kiosken.'

Dat vraagt om uitleg. In plaats van het scrollen door de Facebook-time­line moeten app-gebruikers scrollen langs de artikelen uit Cosmopolitan, Esquire en Psychologie Magazine: als een leuke tijdsbesteding.

Met dat idee kreeg hij uitgeverijen Hearst, WPG en New Skool Media al enthousiast. De uitgeverijen krijgen zeventig procent van de inkomsten, verdeeld op basis van de tijd die lezers hebben besteed aan artikelen van een bepaald magazine.

Maggy is mede tot stand gekomen met een subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Croll: 'Het eerste doel is om over twaalf maanden 50.000 gebruikers te hebben. Dat zou een stevige basis geven om door te gaan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden