Plus

Nieuwe maatregelen Uber lossen lange werkdagen niet op

Het is een eerste stapje in de goede richting, maar taxibedrijf Uber lijkt aan de wezenlijke oorzaken van het grote aantal dodelijke ongelukken voorbij te gaan met slechts een ­verhoging van de minimumleeftijd van de chauffeurs naar 21 jaar.

Beeld AP

Behalve het verhogen van de minimumleeftijd van 18 naar 21 jaar voor alle nieuwe chauffeurs, maakte Uber gisteren ook bekend dat nieuwe chauffeurs minstens één jaar rijervaring moeten hebben en dat er een verplichte verkeersveiligheidstraining wordt georganiseerd voor nieuwe chauffeurs onder de 25 jaar.

Alles wijst erop dat de maatregelen vooral zijn genomen om de verhitte gemoederen te bedaren. De druk op Uber nam afgelopen week toe nadat bleek dat chauffeurs in de afgelopen zes weken betrokken waren bij ongevallen waarbij vier doden vielen. Het verhogen van de minimumleeftijd lijkt van alle denkbare maatregelen degene die het verdienmodel van Uber het minst zal schaden.

Zestig tot tachtig uur
Directeur Thijs Emondts van Uber Nederland is 'ervan overtuigd dat de maatregelen die per direct worden doorgevoerd de verkeersveiligheid vergroten'. Maar bij de dodelijke ongevallen van de laatste periode waren alleen maar Uberchauffeurs betrokken die ook vandaag nog aan de criteria voldoen om voor het bedrijf te werken: zij waren 21, 21, 33 en 40 jaar en allemaal langer dan een jaar in het bezit van een rijbewijs.

Daar komt bij dat de leeftijdsmaatregel alleen geldt voor nieuwe chauffeurs. Als de dagelijkse ongelukken van de laatste weken iets bewijzen, dan is het wel dat een deel van de Uberrijders die op dit moment al actief zijn, de verantwoordelijkheid voor het werk niet kan dragen. Veel van hen rijden bovendien onverzekerd rond.

Buitensporig
De chauffeurs zelf wijzen erop dat zij door de extreem lage tarieven die zij voor hun ritjes via Uber kunnen vragen, gedwongen zijn buitensporig veel uren te draaien. Het bedrijf gaat er al jaren van uit dat chauffeurs via de Uberapp veel efficiënter werken en veel minder stil staan dan reguliere taxi's. Desalniettemin zijn werkweken van zeventig tot tachtig uur geen uitzondering. De FNV is gevallen bekend van chauffeurs die vijftig uur werkten in drie dagen.

Dergelijke lange werkdagen gaan ten koste van de verkeersveiligheid. De chauffeurs worden slaperig en roekeloos. Onderzoek laat zien dat in de VS met de komst van bedrijven als Uber het aantal verkeersdoden voor het eerst in lange tijd weer steeg.

De overheid reageert voorzichtig positief. Wethouder Sharon Dijksma is blij met 'deze concrete stappen'. In een 'taskforce' gaan experts van de gemeente en Uber binnenkort nadenken over verkeersveiligheid en het uitwisselen van data.

Meetlat
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven wijst er in een reactie op dat 'in Nederland chauffeurs die voor Uber rijden aan dezelfde veiligheidseisen moeten voldoen als andere taxichauffeurs'.

En daar zit 'm het probleem, want je kunt Uberchauffeurs wel langs dezelfde meetlat leggen als andere chauffeurs: zij moeten hetzelfde werk doen tegen tarieven die vaak nog niet de helft zijn van die van reguliere chauffeurs. Precies die lage prijzen zijn het belangrijkste onderdeel van het succes van Uber. Hogere tarieven voor zijn chauffeurs zijn een directe aantasting van het verdienmodel van Uber.

Lees ook: Drie Uberchauffeurs over overuren en ongelukken

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden