Architectuur

Nieuwe kantoren op de Zuidas: eenmaal binnen zijn de verschillen groot

De nieuwe kantoren van NautaDutilh en AkzoNobel op de Zuidas hebben veel overeenkomsten. Toch springt een van beide er duidelijk uit.

Kantoor van NautaDutilh Beeld Jaap Huisman

Je zou bijna gaan denken aan een kleine trend in de architectuur: de ­façade halverwege doorklieven met een (witte) diagonaal waardoor het gebouw als het ware wordt gehalveerd. Een kunstmatige aardbevingsfractuur.

Twee kantoren op de Zuidas zijn met deze tweedeling opgetuigd, het net opgeleverde gebouw van Nauta­Dutilh en het eerder dit jaar geopende hoofdkantoor van Akzo­Nobel, bijna tegenover elkaar in de Beethovenstraat.

Ze delen nog een opvallend detail: in het interieur speelt de spiltrap een hoofdrol. Bij NautaDutilh is het er een van rouge-noir, een kleur die tegen brons hangt, bij Akzo zijn het er in de hal zelfs twee, gewoon wit. De spiltrap bij de advocaten is geraffineerder: hij begint breed en versmalt zich naar boven en is bovendien doorzeefd met gaatjes waardoor hij minder kolossaal oogt.

Gratis kunst
Tot zover de overeenkomsten. Want de hal bij de chemiereus is levendiger vanwege een hoek die is ingeruimd als Art Space, dezer dagen gewijd aan kunst met kleuraccenten. Hoe kan het anders als Sikkens een van je dochters is?

Een sympathieke geste aan de voorbijgangers, ware het niet dat die door het licht spiegelende glas niet doorhebben dat er gratis kunst geconsumeerd kan worden. In die hal bevindt zich verder een koffiehoek en een royale balie waarboven het ­bescheiden atrium uittorent.

Kantoor van AkzoNobel Beeld Jaap Huisman

Bescheiden
Bij de advocaten worden we begroet met sculpturale objecten van Joris Laarman: tangramachtig, notenhout. Je kunt erop rusten of, als je functie receptionist is, tegenaan leunen.

Zitten. Wat wordt daar ook alweer van gezegd? Het nieuwe roken? Het nieuwe slapen? De hal is bescheiden, want voor de entree worden we doorgestuurd naar de tiende verdieping, met dat rouge-noir als leidende kleur en bijna klassieke oorfauteuils als wachtmeubilair. Wit en eikenhout zijn de (non-)kleuren bij Akzo.

De ego's op het gebied van architectuur verdringen zich op de Zuidas, maar het ontwerp van Group A (Akzo) is opvallend nietszeggend. Zetelt hier de international met ooit het meest omstreden logo ter wereld?

Geen verpletterende indruk
Met zijn gewelfde front - de plattegrond neigt naar een boemerang - gedrenkt in veel glas laat het geen verpletterende indruk achter, zeker niet doordat de advocatentoren van Stibbe er ­tegenaan hangt. Group A kan beter - zie het boostergemaal in Duivendrecht.

UNStudio (Ben van Berkel) heeft zich kunnen uitleven bij Nauta­Dutilh. Blauwe boxjes bezorgen de gevel plasticiteit en - opmerkelijk - de ramen kunnen open. Suskasten vermoed ik. De diagonaal verdeelt de toren in een brede onderkant en opmerkelijk smalle etages erboven.

Het geheel doet denken aan het fameuze klassieke Flatiron Building in New York, want ook hier zijn de hoeken afgerond. Hoewel de ondiepe etages smaakvol zijn ingericht door het ­bureau C4ID, moet het een klus zijn geweest een fatsoenlijke indeling te scheppen. Het gevolg zijn functieloze gangen, en veel ruimte opeisende trappen, liften, wc's en pantry's.

Bibliotheek
NautaDutilh verliet voor dit kantoor zijn twee vestigingen in het WTC die veel onpraktischer waren. Het leverde van de vijftienduizend vierkante meter drieduizend in. Het flexwerken en het besef dat niet elke advocaat tegenwoordig een herenkamer behoeft, zijn daarvan het gevolg. In de wedstrijd UNStudio - A Group zou ik de eerste als winnaar willen aanwijzen.

Het meubilair van Laarman is gedurfd in de advocaten­wereld - er is duidelijk afscheid genomen van de Friese staartklok, lambrisering en boekenkast met gordijntje. O ja, de ­bibliotheek is ook verwaarloosbaar. Alles digitaal immers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden