Nieuwe haring is een hype

Vanaf vandaag mogen vishandelaren de Hollandse Nieuwe 2007 verkopen. Die is allang niet meer 'Hollands', en qua smaak is 'oude' haring bijna net zo goed. Toch kijken de liefhebbers uit naar een echte Hollandse Nieuwe.Als u vandaag uw tanden zet in de eerste Hollandse Nieuwe van het seizoen, is de kans groot dat die voor de Scandinavische kust gevangen is door een Deense of Noorse visser. De Nederlandse visboer bij wie u hem haalt, betrok het visje van een groothandel die de haring bij een buitenlandse visafslag inkocht.

Negentig procent van de tweehonderd miljoen haringen die jaarlijks als Hollandse Nieuwe over de toonbank gaan, wordt niet door Nederlandse vissers gevangen. De twee overgebleven Nederlandse kotters die nog op haring vissen, bedienen minder dan tien procent van de markt.

Desondanks zorgt het begin van het seizoen van de Hollandse Nieuwe elk jaar voor een tijdelijke verviervoudiging van de haringverkoop.

Toch is de 'nieuwe' in smaak volgens deskundigen nauwelijks te onderscheiden van de Hollandse 'oude haring', hoewel die formeel niet zo mag heten. Dankzij moderne vriestechnieken kan de haring tegenwoordig een heel jaar zonder noemenswaardig smaakverlies worden bewaard. Omdat de oude haring met de komst van de nieuwe meteen uit de gratie is, gaan de vissen van jaargang 2006 tegen dumpprijzen de deur uit.

''Een knap staaltje marketing,'' meent universitair docent marketingcommunicatie Paul Ketelaar van de Radboud Universiteit Nijmegen. ''Hollandse Nieuwe is een sterke merknaam. Dat heeft vooral te maken met imago en veel minder met kwaliteit. Door vandaag te genieten van de primeur laten consumenten zien dat ze bij de kenners horen. Vergelijk het met de populariteit van ondergoed van het merk Björn Borg. Dat is momenteel populair onder de jeugd omdat de merknaam op de onderbroek boven de broek uitsteekt en dus voor iedereen zichtbaar is. Met de kwaliteit van de onderbroek heeft de populariteit dus weinig te maken.''

Volgens Ketelaar wordt de haringgekte niet alleen door de marketeers van het Nederlands Visbureau in stand gehouden. ''Het begin van het haringseizoen is een ingebakken oud-Hollands ritueel. Marketeers, journalisten, visboeren, maar ook consumenten bereiden zich er op voor. Het heeft eigenlijk alle kenmerken van een hype. Maar dan wel een telkenjare terugkerende hype.''





Het jaar door vers

Haring mag volgens de Nederlandse wet alleen Hollandse Nieuwe heten als de vis een vetpercentage heeft tussen zestien en 25 procent. Tussen half mei en begin juli heeft Noordzeeharing die vetsamenstelling. Hollandse Nieuwe kan dus alleen dán gevangen worden. Vóór de uitvinding van de diepvries was de smaak van de vers aan wal gebrachte Hollandse Nieuwe uitzonderlijk. Om de vis te kunnen bewaren, werd die vrijwel direct in de pekel gelegd. Naarmate het seizoen vorderde, werd de haring daardoor zouter. Alleen in de eerste dagen na de vangst was de smaak vers. Nu wordt de haring veel lichter gepekeld en diepgevroren. De verse smaak blijft hierdoor het hele jaar behouden.



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden