Nieuwe fietsbrug moet Haarlemmerbuurt ontlasten

De stad krijgt een nieuwe brug en zal tegelijkertijd een oude brug met de grond gelijkmaken. Het is allemaal nodig om een nieuwe fietsroute aan te leggen die de te drukke Haarlemmerdijk en Haarlemmerstraat moet ontlasten.

Artist Impression Brug 95 (Korte Prinsengracht) Beeld Novis

Met de nieuwe fietsverbinding tussen het Centraal Station en het Westerpark hopen burgemeester en wethouders te voorkomen dat de Haarlemmerbuurt vastloopt door de gigantische aantallen fietsers die er passeren.

Op dit moment maken 20.000 fietsers per dag gebruik van de route over de Haarlemmerdijk en de Haarlemmerstraat.

Nu moeten fietsers vanuit het Westerpark nog een moeilijke draai maken om over het Nassauplein en het Haarlemmerplein te fietsen.

In de nieuwe situatie hoeven zij niet meer om de Haarlemmerpoort heen, maar fietsen ze rechtuit langs Tussen de Bogen. Om dit mogelijk te maken wordt een brug aangelegd over de Singelgracht bij de Houtmanspoorbrug.

Bruggen worden lager
Even verderop, richting CS, wordt de grote betonnen brug over de Korte Prinsengracht, brug 95, gesloopt. Voor deze betonnen kolos in de plaats komt een veel lagere brug met brede fietspaden. Autoverkeer zal gebruik kunnen blijven maken van de nieuwe brug, maar krijgt er wel minder ruimte.

Beide nieuwe bruggen zijn niet hoog. Dit zou problemen kunnen opleveren bij de brug over de Singelgracht omdat hier veel beroepsvaart passeert waardoor de brug vaak open zal moeten om de schepen te laten passeren. Alles moet klaar zijn in 2023.

Met de nieuwe fietsroute speelt de gemeente in op het almaar groeiende aantal fietsers in de stad. De verwachting is dat ook de komende jaren juist op deze plaats de groei zal doorzetten: aan de westkant van de stad staan veertig- tot zeventigduizend nieuwe woningen in de planning. Ook is de nieuwe route onderdeel van de regionale fietsroute die via Sloterdijk naar Haarlem loopt.

Autoverkeer is al geslonken
Volgens wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) past de aanleg van de route bij de wens de stad autoluw te maken. "De nieuwe route geeft ruimte aan het groeiend aantal fietsers en draagt bij aan betere doorstroming van openbaar vervoer. Dankzij de metamorfose komt ook in dit deel van de stad meer ruimte en groen om van te genieten."

Beeld Novis

De nieuwe route sluit aan op de maatregelen die deze zomer werden genomen om de Prins Hendrikkade voor het Centraal Station autovrij te maken: hierdoor is volgens de gemeente het autoverkeer op de Haarlemmer Houttuinen een kwart geslonken.

Ook moet de leefbaarheid van de Haarlemmerbuurt erop vooruitgaan, zegt Dijksma. "De Haarlemmer Houttuinen wordt hiermee helemaal opgeknapt. Het viaduct en de bijbehorende parkeerplaatsen verdwijnen waardoor er veel meer ruimte ontstaat en de historische spoorbogen weer zichtbaar worden."

Bekijk hier een 360 graden-impressie van de vernieuwing.

Beeld Novis

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden