Nieuwe exploitant Pannenkoekenboot in Noord jaagt op bezoekers

De Pannenkoekenboot heeft een nieuwe exploitant. Zijn belangrijkste opdracht: de pannenkoekenkloof met Rotterdam dichten.

Bezoekers eten eerst een paar pannenkoeken, daarna gaat de ballenbak pas open. Beeld Johannes Abeling

Vorige week donderdag beleefde Jaap Dijkstra, dertig jaar oud en voorheen werkzaam in de wereld van de toeristische marketing, zijn maiden voyage als nieuwe uitbater van de Pannenkoekenboot aan de Ms. Van Riemsdijkweg in Noord. 'Het was spannend, maar het is allemaal goed verlopen,' zegt Dijkstra. 'Ik heb het geluk dat er een goed team aan boord is dat precies weet wat moet gebeuren. Mijn bijdrage aan boord beperkt zich vooralsnog tot het helpen met het serveren van drankjes en het bakken van een pannenkoek.'

Onbeperkt eten
De nieuwe exploitant ziet het als zijn belangrijkste taak nieuwe groepen bezoekers aan te boren voor de Pannenkoekenboot. 'Het concept van de combinatie varen en onbeperkt pannenkoeken eten staat als een huis. De uitdaging is om meer gasten aan boord te krijgen.' De Pannenkoekenboot in Amsterdam trekt jaarlijks 28.000 bezoekers, en dat is aanzienlijk minder dan de 46.000 gasten van de Pannenkoekenboot in Rotterdam van dezelfde eigenaar, rederij Tonissen uit Nijmegen. Dijkstra hoopt het verschil in omzet te verkleinen door bij de promotie van de vaartocht het bijzondere karakter van het IJ te benadrukken. 'Het is een bijzonder gebied waar heel veel interessants te zien valt.'

De pannenkoekenkloof tussen Amsterdam en Rotterdam stelt directeur Ed Tonissen van de gelijknamige rederij voor een raadsel. Amsterdam heeft meer inwoners en toeristen, het beslag is in beide steden van dezelfde, uit concurrentieoverwegingen geheim gehouden receptuur en in tijden van crisis is de pannenkoek een betaalbare maaltijd. Toch moesten de vorige exploitanten, Jan Passman en Maaike van Zomeren, vorig jaar de handdoek in de ring gooien.

Zeventien pannenkoeken
Tonissen heeft het vertrouwen in zijn Amsterdamse franchise niet verloren. In de maanden november en december stond Tonissen zelf op de boot, in afwachting van een nieuwe uitbater. 'De vorige exploitanten hebben veel pech gehad, ook als gevolg van persoonlijke omstandigheden. Aan de locatie in Noord ligt het niet. De NDSM-werf is goed bereikbaar, ook met de pont, en onze gasten kunnen er gratis parkeren.' Tonissen is de bedenker van het concept van de Pannenkoekenboot, waarbij de bezoekers gedurende de vaart tegen een vaste prijs zo veel pannenkoeken mogen eten als zij willen. 'Het record staat op zeventien,' zegt de eigenaar. 'Maar het gemiddelde ligt op drie.'

Ballenbak
De vaste prijs plus de aanwezigheid van een ballenbak maakt de boot tot een populaire bestemming voor kinderfeestjes. 'In het begin doken de kinderen meteen in de ballenbak om er niet meer uit te komen. Dat werkte niet. Dus doen we nu de ballenbak op slot tot iedereen een paar pannenkoeken heeft gegeten.' De afwikkeling van het faillissement van het bedrijf van de vorige uitbaters is nog in volle gang. In zijn meest recente verslag kon de curator melden dat de onderneming ten tijde van het faillissement ruim drieduizend euro in kas had, en een kleine voorraad frisdrank en een paar zakken pannenkoekenmeel.

De curator doet onderzoek naar het vermoeden dat één van de aandeelhouders in het verleden leningen heeft afgesloten op naam van de onderneming, maar het geld heeft aangewend voor andere zakelijke activiteiten.

 
In het begin doken de kinderen meteen in de ballenbak om er niet meer uit te komen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden