Plus

Nieuwe baas Schiphol moet gevoel voor politieke spel hebben

De opvolger van de afzwaaiende Jos Nijhuis als bestuursvoorzitter bij Schiphol moet bezitten over een uitstekende radar als het gaat om het politieke spel, zeggen Haagse ingewijden.

Beeld anp

Alleen al om die reden zou raspolitica Melanie Schultz (ze overleefde vijf kabinetten) een goede kandidaat zijn, klinkt het in de wandelgangen.

Officieel wordt geen enkele mededeling gedaan over de toekomst van VVD'er Schultz, die minister van Infrastructuur en Milieu is. Niet door haar woordvoerders of haarzelf. Bronnen stellen dat de timing van het bericht over het opstappen van Nijhuis niets te maken heeft met haar vertrek volgende week uit de landelijke politiek. "Het is nu niet aan de orde."

Dat is overigens Haagse taal voor 'Er is momenteel niets officieel geregeld'. Eerder wilde de minister een gang naar Schiphol niet keihard uitsluiten. Vorig jaar speculeerde het Nieuwsblad Transport ook al op de transfer. Dit blad stelde dat Nijhuis werd verweten in Den Haag 'geen goede politieke antenne te hebben'. Dat moet nu anders, is de gedachte.

Behendig en assertief

Een uiterst behendig en assertief persoon is vereist, zal in de 'vacature' staan. In die zin zou PvdA'er Sharon Dijksma - die als vertrekkend staatssecretaris nog even de portefeuille luchtvaart heeft - ook een prima keus zijn.

Ze liet tijdens de problemen met de drukte op Schiphol zien een toonaangevende rol te kunnen spelen bij de zoektocht naar oplossingen. Dijksma heeft zich echter volop gecommitteerd aan de PvdA-fractie in de Tweede Kamer.

Ook Hans Alders zou uitstekende papieren hebben, met een ton aan bestuurlijke ervaring en als voorzitter van de Alderstafel, waaruit een advies volgde over de geluidshinder van Schiphol. Alders is nu Nationaal Coördinator Groningen en president-commissaris bij Prorail.

De mogelijke overstap van een toppoliticus zou niet uniek zijn. Eerder maakte oud-minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat al de transfer naar luchtvaartreus KLM en Jack de Vries werd lobbyist van de straaljager JSF nadat hij deze zelf had verdedigd als staatssecretaris van Defensie, een hoofdpijndossier voor het departement.

Landelijke politiek
Politiek gevoel is een belangrijke eigenschap die de nieuwe baas moet bezitten, want de luchthaven is voor 70 procent eigendom van de Staat en voor 20 procent van de gemeente Amsterdam. Officieel loopt benoeming via de raad van commissarissen van Schiphol Group, maar feitelijk zal de minister van Financiën een flinke vinger in de pap hebben.

Zoals een ingewijde onderkoeld zegt: "Het zou onhandig zijn als de nieuwe baas van Schiphol gelijk al niet lekker ligt bij het kabinet."

Want de nieuwe topbestuurder van Schiphol krijgt, naast het staatsbelang, de komende jaren veel te maken met de landelijke politiek.

De herziening van het luchtruim en de doorgroei van Schiphol na 2020 worden in het Haagse genoemd als 'loodzware klussen' die nog voorliggen. Kijk naar het extreem gevoelige dossier van de luchthaven Lelystad.

Andere mogelijke kandidaten

Paul Riemens - RAI Amsterdam
Riemens heeft een uitgebreid netwerk in de luchtvaart, opgebouwd in de jaren bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), waar hij opklom van verkeersleider tot topman.

Was ook de grote voorvechter van eenwording in het Europese luchtruim, iets wat desondanks moeizaam verloopt. Stapte vorig jaar - na aanhoudende geruchten over weerzin tegen de nieuwe beloningsregels voor verkeerleiders - over naar RAI Amsterdam.

Pieter Cornelisse - vicepresident mainportstrategie Air France-KLM
Cornelisse is bij KLM verantwoordelijk voor de activiteiten op Schiphol en dan vooral de bestendigheid daarvan in de toekomst. De man ook die de drukteaanval op Schiphol inzette, de maatschappij vertegenwoordigt in de groeiplannen en de afstemming met de activiteiten van 'zusterbedrijf' Air France. Benoeming zou pikant zijn, omdat KLM met Michiel van Dorst al de topman van LVNL heeft geleverd.

Lees ook: Schiphol-topman Jos Nijhuis verspeelde steeds meer krediet

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden