Nieuwe arme op koopjesjacht in PC Hooft

''Toeristen blijven weg. En er komen meer mensen binnen voor een pak van vijfhonderd euro die voorheen maatpakken lieten maken voor een paar duizend euro.'' Foto ANP/Rick Nederstigt

Achter een grote Range Rover draait een zwart glimmende Jaguar wat onhandig het parkeervak in. Op deze maandagmiddag is op het eerste gezicht weinig te merken van het teruglopen van het aantal klanten dat de dure PC Hooftstraat aandoet.

Een blonde vrouw met bontkraag en twee grote Louis Vuittontassen aan de arm loopt gehaast langs de etalages. ''Ik kom hier omdat ik om de hoek woon. Maar sinds de crisis koop ik wel een stuk minder.''

Dit lijken de winkeliers niet te merken. Verkoper Huseyin Sahin van Hugo Boss is optimistisch, al is het hier stil. ''Onze omzet van de laatste maanden is goed.'' Het type klant is volgens hem wel veranderd de laatste tijd. ''Toeristen blijven weg. En er komen meer mensen binnen voor een pak van vijfhonderd euro die voorheen maatpakken lieten maken voor een paar duizend euro.''

Ook bij parfumerie Douglas merkt verkoopster Marijke Peerenboom een verandering in het koopgedrag: ''Mensen willen door al deze negatieve berichten zichzelf juist verwennen. Ze wachten met het aanschaffen van die nieuwe auto, maar gunnen zichzelf wel de luxe van een lekkere crème. ''

Dat 32 procent minder klanten in de PC Hooftstraat komt, zoals een rapport van onderzoeksbureau Locatus stelt, merkt serveerster Melda Achterbergh van brasserie Boven wel. Volgens haar zijn januari en februari altijd rustige maanden. Maar dit jaar is het wel erg stil. ''Ook zie ik steeds minder mensen met handen vol tassen.''

Twee mannen van middelbare leeftijd slenteren de brasserie voorbij. Beiden hebben een tasje in de hand. ''In plaats van vier broeken kopen we er nu twee. We hebben in elk geval veel te veel geld uitgegeven vandaag.''

Een goed alternatief voor de dure kleding huist tijdelijk in een smal pand in de straat: outlet Snop. Eigenares Lia de Vries: '' De zaken lopen goed. Als mensen zien dat het merkjasjes zijn, kopen ze er soms wel vier tegelijk. Ze zijn dan ook maar 49 euro.''

Want merken is waar het om draait in de PC. Bij Louis Vuitton is het dan ook druk. Vooral Japanners verdringen zich voor de vitrines met tassen en portemonnees van het bij hen geliefde merk. Ook de boots van Uggs doen het nog altijd goed. Helene Engelander van Cosmic Cowboys: ''Uggs zijn hip, ze verkopen zichzelf. Mensen komen uit alle delen van het land om ze hier te kopen. Ze willen toch zeggen: ik heb ze uit de PC Hooftstraat.'' (KRISTEL VAN TEEFFELEN en MEREL STRAATHOF)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden