'Nieuwe Air Francedochter tast de verhouding met KLM niet aan'

Joon, de nieuwe lagekostendochter van Air France, gaat vanaf 1 december vliegen. Dat gebeurt vanaf Charles de Gaulle, zodat vluchten met een overstap ook beschikbaar zijn vanuit Nederland. De verhoudingen tussen Air France en KLM blijven daarbij gelijk.

Topman Franck Terner tijdens de persconferentie Beeld anp
Topman Franck Terner tijdens de persconferentieBeeld anp

Joon gaat aanvankelijk vanuit Parijs vliegen naar Barcelona (7 keer per dag), Berlijn (5), Lissabon (negen) en Porto (drie per week) met prijzen vanaf 39 euro.

Eind maart volgend jaar worden daar twee intercontinentale bestemmingen aan toegevoegd: Fortaleza in Brazilië (vanaf 249 euro) en Mahé op de Seychellen (299 euro) die uiteindelijk dagelijks moeten worden bediend. Air France trekt zich daarbij terug van al die bestemmingen.

Overstappen
Alhoewel Joon vooral op de Franse markt is gericht, wordt het mogelijk om vanuit andere bestemmingen, Schiphol voorop, over te stappen op zulke vluchten. Joonvluchten kunnen daarbij gewoon via de sites van Air France of KLM worden geboekt.

Joon zal volgens topman Franck Terner van Air France niets veranderen aan de verhoudingen tussen Air France en KLM. Groei bij Joon en Air France zal dan niet ten koste gaan van ontwikkelingen bij KLM. "We hebben een interne overeenkomstwaarin de onderlinge omvang van de bedrijven heeft vastgesteld. Daaraan zullen we ons houden."

Aanvulling
Joon moet vooral een aanvulling zijn op de diensten van Air France, aldus Terner vanochtend in Parijs. "Joon moet de vluchten van Air France voeden op Charles de Gaulle. Zo kan je met Joon van Berlijn naar Parijs vliegen, om dan bijvoorbeeld verder te gaan naar New York."

"De maatschappij biedt een afgeleide, maar geen uitgeklede versie aan van Air France," aldus Joontopman Jean Michel Mathieu. "Eén van de doelstellingen is dat we met Joon het verkeer van Air France op Charles de Gaulle voeden en ontwikkelen."

Voor Joonvluchten wordt gebruik gemaakt van Airbussen die afkomstig zijn van Air France. Vanaf 2019 worden dar voor de intercontinentale vluchten ook hagelnieuwe Airbus A350's aan toegevoegd. Uiteindelijk moet Joon in 2020 28 vliegtuigen krijgen, waarvan tien voor de lange afstand.

3D-brillen
Op de overzeese vluchten krijgen de toestellen drie klassen (business, premium en economy). Qua vertier zal Joon niet alleen tv-schermpjes aanbieden, maar ook VR-brillen die 3D-beelden bieden. Een deel van de versnaperingen is gratis, maar voor het merendeel moet worden bijbetaald. Ook andere diensten, zoals ruimbagage of stoelkeuze kosten extra.

De belangrijkste besparing zit in personeelskosten. "We hebben nu 140 man cabinepersoneel en 20 man grondpersoneel. In 2020 zijn dat er meer dan duizend." Maar in de cockpit zitten vliegers van Air France die zowel voor Air France als Joon vliegen tegen hun bestaande salaris.. Het onderhoud geschiedt ook bij Air France Industries.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden