'Nieuwe afspraken groei Schiphol bij uitstel Lelystad Airport'

Schiphol wil de groeiafspraken op Schiphol openbreken, als Lelystad Airport volgend jaar niet opengaat.

Beeld ANP

Schipholtopman Jos Nijhuis is bereid te kijken naar verdere groei op Schiphol als de opening van Lelystad wordt uitgesteld, zoals actiegroepen en een deel van de politiek willen.

Dat zei Nijhuis vrijdag bij de presentatie van de jaarcijfers van de luchthaven.

Schiphol investeerde in 2017 32 miljoen in de bouw van Lelystad Airport, dat de verdere groei van het vliegverkeer moet opvangen. Nijhuis steunt een oproep van KLM. "Ik begrijp dat KLM zegt dat als Lelystad niet open kan, we verder praten over groei Schiphol. Dat kan de ondernemer in mij begrijpen."

Onderdeel van de deal
"Als Lelystad niet ingevuld kan worden, moeten er nieuwe afspraken worden gemaakt. Want we hebben behoefte aan de capaciteit die Lelystad zou leveren. Ik wil ons houden aan die afspraken, maar dan moet Lelystad wel open."

"Ik begrijp dat dat een zorg is voor omwonenden van Schiphol. Maar als de overheid Lelystad niet kan leveren, dan moet de afspraak die in 2008 aan de Alderstafel is gemaakt, worden aangepast. Dat was ook onderdeel van de deal."

Formeel gaat Lelystad april volgend jaar open, maar daar is veel verzet tegen. Momenteel ligt in de Tweede Kamer een motie om de opening voor onbepaalde tijd uit te stellen tot meer duidelijk is over de afwikkeling van het vliegverkeer.

Vanwege de forse investeringen om de drukte op te vangen, heeft Schiphol het afgelopen jaar flink minder winst gemaakt, 280 miljoen euro.

490 miljoen
Met de bouw van een noodterminal, aanpassingen aan de veiligheidscontroles en extra personeel om de reizigersstromen op te vangen na het passagiersinfarct tijdens de voorjaarsvakantie in 2017, stegen de kosten op de luchthaven bijna 10 procent.

Vorig jaar investeerde Schiphol 490 miljoen euro, tegen 303 miljoen een jaar eerder. De kosten om de drukte op te vangen zijn niet doorberekend aan passagiers en maatschappijen. Nijhuis riep de overheid ook weer op voor meer investeringen in de bereikbaarheid van de luchthaven, met een verlenging van de Noord/Zuidlijn.

Verkoop Hilton
Wel krikte Schiphol zijn resultaat op met de verkoop van het Hilton Hotel voor 26 miljoen euro en 100 miljoen euro met zijn internationale activiteiten, ondermeer met de luchthavens van Parijs en JFK New York.

Schiphol zette vorig jaar ruim 2 procent meer om, 1,5 miljard euro. Ondanks de gedaalde winst, moet Schiphol meer dividend betalen: in totaal 150 miljoen. Amsterdam krijgt, als aandeelhouder, dit jaar 30 miljoen euro winstdeling uitgekeerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden