Nieuw luxe warenhuis met food hall op het Rokin

Voor het eerst in bijna negentig jaar wordt weer een traditioneel warenhuis opgericht in Amsterdam. Het exclusieve kledingbedrijf met valetparking, een grote food hall en restaurant vestigt zich onder de naam Haussmann op de plaats van het Fortisgebouw op het Rokin, tussen het NRC-gebouw en het toekomstige Marks & Spencer.

Impressie van het nieuwe warenhuis Beeld Rijnboutt Architecten
Impressie van het nieuwe warenhuisBeeld Rijnboutt Architecten

Het nieuwe warenhuis, dat opent in september 2016, is een initiatief van modeliefhebber, bedrijfskundige en ondernemer Frans van der Kraan. Haussmann gaat luxe producten verkopen en exclusieve diensten verlenen. Wachtende reizigers op Schiphol kunnen bijvoorbeeld kleding bestellen en daar laten bezorgen.

De reden dat Van der Kraan koos voor een nog luxere variant van de Bijenkorf, is 'de ondervertegenwoordiging' van luxe in Amsterdam en Nederland. 'Door het verloren gaan van Metz en de Bonneterie zijn de Nederlandse bestedingen in het luxesegment de helft van bestedingen in New York of Barcelona, terwijl de uitgaven aan vier- en vijfsterrenhotels op een internationaal gemiddelde liggen', zegt Van der Kraan. Op jaarbasis verwacht het bedrijf 1,4 miljoen klanten.

Ruimte voor ontwerpers
In het grootste deel van Haussmann - direct bereikbaar vanuit Noord/Zuidlijnhalte Rokin - is straks mode te koop, grote namen als Chanel, Valentino en Cavalli. Om de twintigers en dertigers in Amsterdam aan te spreken gaat hij ook jongere, eigentijdse en meer betaalbare mode verkopen. 'Denk aan Red Valentino en Just Cavalli.'

Ook wil het bedrijf ruimte bieden aan opkomende internationale merken en reserveert het ruimte voor Nederlandse mode-, meubel- en woondecoratieontwerpers.

Daarnaast richt een aanzienlijk deel van het bedrijf zich op voedsel: mei 2016 opent een grote food hall aan de Nes en de Brakke Grond, in wat in de zeventiende eeuw de Vleeshal werd genoemd. De food hall verkoopt kleine gerechten, maar dient ook als traiteur en als markt. Ook opent een chic restaurant op de bovenste verdieping van het pand.

Van der Kraan werkte in de jaren negentig als verkoopdirecteur bij V&D, stond aan het hoofd van inkooporganisatie Intres, gaf zeven jaar leiding aan de retailorganisatie van ABN Amro, waarbij hij alle Nederlandse vestigingen onder zijn hoede had, en was de baas bij Oger. Tot voor kort was hij directeur bij het luxe Zwitserse kledingbedrijf Bongénie Grieder. Met privé-investeerders is hij behalve oprichter ook nog eens grootaandeelhouder van Haussmann. Met een lening van een Nederlandse bank financiert hij het aanvullende deel.

Opwaardering
Een woordvoerder van de Bijenkorf was nog niet op de hoogte van de komst van Haussmann. In algemene bewoordingen zegt ze dat de Bijenkorf niet bang is voor de komst van een tweede grote speler. 'Nieuwe initiatieven dragen bij aan het completer en aantrekkelijker maken van de binnenstad.'

Econoom en retailexpert Frank Quix is enthousiast over de aankondiging van het warenhuis. 'Van der Kraan kan de juiste merken aantrekken en dat is misschien wel het belangrijkste voor een nieuwe speler.'

De komst van een luxe warenhuis past in de visie van stadsdeel Centrum, volgens een woordvoerder van wethouder van Economische Zaken Kajsa Ollongren. Hij verwijst naar een nota uit 2009, die gaat over de ambitie om postcodegebied 1012 'op te waarderen met internationale topwinkels'. Sindsdien vestigden internationale kledingwinkels zoals Forever 21 en Topshop zich in het gebied. 'En het Rokin is speciaal geschikt voor winkels in het hogere segment. Haussmann past daar goed tussen.'

Lees vandaag (9-5) meer in Het Parool: 'In de stad is genoeg behoefte aan luxe'

De huidige bouwplaats Beeld Mats van Soolingen/Het Parool
De huidige bouwplaatsBeeld Mats van Soolingen/Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden