Nieuw in horecaland: een keuken alleen voor bestellingen

Het thuisbezorgen van maaltijden neemt een hoge vlucht dankzij bedrijven als Thuisbezorgd en Foodora. Voor kleinere restaurants biedt een satellietkeuken de kans om aan te haken bij de trend.

Bezorgrestaurant Soi Deli in de Van Woustraat Beeld Marc Driessen

"Vaak willen mensen hier een hapje eten, maar dat is niet de bedoeling." Restauranteigenaar Steven Woest (27) gniffelt. Sinds januari heeft het Thaise restaurant Soi een extra keuken alleen voor bezorgingen. Dat mensen zich vergissen is niet gek. Soi Deli, de satellietkeuken van het Thaise restaurant, is omringd door cafés en restaurants. De sfeer is uitnodigend. Tegen de wand staan planken vol met bierflessen. Geen tl-buizen, maar zacht licht.

Verse bezorgmaaltijden worden elk jaar populairder. In het eerste kwartaal van dit jaar kreeg marktleider Thuisbezorgd 6,2 miljoen bestellingen binnen, een stijging van 31 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Bezorgdiensten
We koken steeds minder zelf. Bezorgdiensten spelen hierop in, door de thuislevering van restaurantmaaltijden voor hun rekening te nemen. Met één druk op de knop kan de klant nu zijn eten bij kwaliteitsrestaurants bestellen.

En de restaurants? Die hoeven geen eigen bezorgers meer in dienst te nemen. Ook krijgen ze toegang tot een schat aan online informatie: hoe tevreden is de klant? Hoe goed scoort een gerecht? Steeds meer restaurants sluiten zich bij de bezorgdiensten aan.

Maar de populariteit van thuisbezorgingen heeft een keerzijde. Kleinere restaurantkeukens kunnen de enorme vraag niet meer aan. Ook verpesten de bezorgers de ervaring van de gasten.

Het eerste restaurant van Steven Woest heeft ruimte voor ongeveer vijftien mensen. Voordat hij de satellietkeuken opende, werden de thuisbezorgingen in het restaurant bereid. Bezorgers liepen constant in en uit. Met grote tassen wurmden ze zich langs de tafeltjes en hinderden de gasten.

Vier tablets
Het begon allemaal toen Woest twee jaar geleden door Foodora werd benaderd om zijn gerechten thuis te laten bezorgen. Hij was wel een beetje huiverig, vooral omdat hij dan een deel van de ervaring uit handen moest geven.

Wat als de bezorger te laat kwam of als een gek rondreed met de tas? Toch ging hij overstag, want de vraag naar thuisbezorging bleef groeien.

In het begin was het lastig. "Je hebt opeens klanten in plaats van gasten." De mensen die online bestelden lieten recensies achter op de website van het restaurant. "Als iets aan de bezorging niet beviel, beoordeelden ze de sfeer bijvoorbeeld met een vier. Terwijl ze nooit in het restaurant zijn geweest. Dat was best pijnlijk." Maar de bezorging verbeterde en de online bestellingen schoten omhoog.

Woest wijst naar de vier tablets in de keuken. Voor elke bezorgdienst eentje. "Hierop komen de bestellingen binnen." De bedrijven gaan steeds slimmer met datagebruik om: zo kan hij nu precies volgen waar de bestelling heen gaat en of de bezorger is vertraagd, en ook hoe tevreden klanten zijn.

Ook de locatie van zijn satellietkeuken is gekozen op basis van data: daaruit blijkt dat de meeste bestellingen worden geplaatst in Zuid.

Gerechten vanuit de container
Zijn concept trekt ook de aandacht van andere restauranteigenaars. "Laatst kwamen hier vijf mensen kijken hoe wij werken," aldus Woest. Ook brancheorganisatie Horeca Nederland merkt de toenemende interesse op. Zeker in steden als Amsterdam is er niet altijd ruimte voor een volgende horecagelegenheid.

Het openen van een keuken alleen voor bestellingen is een andere manier om uit te breiden. Dit is ook de reden dat bezorgdienst Deliveroo in januari een proef is begonnen met containerkeukens: een jaar lang staan er mobiele keukens op het bedrijventerrein bij RAI.

Restaurant Braai is een van de gebruikers van de mobiele keukens. "Bezorgdiensten leveren alleen binnen een straal van twee kilometer," zegt restauranteigenaar Floris Feenstra. "Door een containerkeuken te gebruiken, kunnen we ons bezorggebied verbreden."

Hij heeft een kok in dienst genomen die de gerechten vanuit de container bereidt. Die worden vervolgens thuis afgeleverd door bezorgers - een stuk goedkoper dan het openen van een nieuw restaurant.

Is dit het begin van het einde voor traditionele restaurants? Steven Woest denkt van niet. "Naar uit eten gaan zal altijd vraag blijven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden