Filmtips

Nieuw in de bios: schunnige poppen en slonzige moeders

Elke week zetten we de nieuwste films die te zien zijn in de Amsterdamse bioscopen voor je op een rij.

Vittoria (Sara Casu), haar biologische moeder Angelica (Alba Rohrwacher) en pleegmoeder Tina (Valeria Golino) zijn dicht op de huid gefilmd Beeld Screenshot
Vittoria (Sara Casu), haar biologische moeder Angelica (Alba Rohrwacher) en pleegmoeder Tina (Valeria Golino) zijn dicht op de huid gefilmdBeeld Screenshot

Figlia Mia
Aan het begin van Figlia Mia weet de 10-jarige Vittoria (Sara Casu) niet beter of ze is een volbloed dochter van de liefhebbende Tina (Valeria Golino) en haar man, die het rossige meisje een onbezorgde jeugd op Sardinië hebben geschonken.

We komen er echter al snel achter dat Vittoria op de wereld werd gezet door Angelica (Alba Rohrwacher), een slonzige vrouw die een aftandse boerderij bewoont en bij wie Tina regelmatig op bezoek gaat om boodschappen of wat geld te brengen.

Te zien in Cinecenter, Filmhallen, Rialto, Studio K

The Happytime Murders
Wie hoog klimt, kan diep vallen. Neem de sterren van The Happytime Gang: in de jaren negentig schitterden ze in hun televisieshow en lag de wereld aan hun vilten poppenvoeten, twintig jaar later zijn ze vrijwel allemaal aan lager wal geraakt.

De een is verslaafd aan glitterdope, de ander maakt viltporno, een derde is paaldanseres in club Vilt & Vlees. Sommigen zijn spoorloos verdwenen en worden dood teruggevonden, verscheurd als een lappenpop.

Te zien in Arena, De Munt

Benzinho
Haar man, de schat, roept al jaren dat alles binnenkort beter zal worden. Dat een van zijn vele plannetjes veel geld op zal leveren. Na wat drank voegt hij daar soms aan toe dat ze een prachtig nieuw huis verdient vol luxe en comfort. Van hun huidige bouwval, net buiten Rio de Janeiro, kan de deur niet eens meer open. Ze kunnen alleen naar binnen via het raam van een van de slaapkamers.

Irene (Karine Teles) zit echter helemaal niet te wachten op een man die haar alles geeft waar ze naar verlangt. Wat ik verdíen, vertelt ze Klaus (Otávio Müller), is een eigen baan.

Te zien in Rialto, Eye, De Uitkijk

Revenge
In haar scenario volgt Fargeat een beproefd stramien, dat in de jaren zeventig veel gebruikt werd om B-films van een goed verkoopbare mix van seks en geweld te voorzien: de heldin wordt verkracht en rekent gewapenderhand met de daders af.

Fargeat verandert weinig aan de standaardformule: haar film is ook extreem gewelddadig en bloederig, maar ze gaat dermate rechtlijnig te werk dat het verloop voorspelbaar wordt.

Te zien in FC Hyena, Lab 111

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden