Nieuw in de bios: Russische rock en Amsterdamse humor

Zin in een filmpje? Elke week zetten we de nieuwste bioscoopfilms op een rij. Met deze week sarcastische Amsterdamse humor, een behoeftige diva, oude mensen, een animatiefilm over een film en Russische rock.

Natalie Portman is een behoeftige diva in Vox Lux. Beeld Schuim

Baantjer
Baantjer Het Begin toont de jonge jaren van rechercheur Jurre de Cock. Het is een fijne thriller met een prachtig setdesign en bakken vol sarcastische Amsterdamse humor.

Met zijn keiharde collega Tonnie Montijn (Tygo Gernandt) moet De Cock er vanuit het politiebureau op de Warmoesstraat voor zorgen dat niets fout gaat. Een dobberend lichaam in de gracht lijkt een ongerelateerd incident, maar is dat wel zo? Lees verder.
Te zien in FC Hyena, Filmhallen, Ketelhuis, Studio/K, Cinema Amstelveen, Arena, City, De Munt, Tuschinski

Vox Lux
In Vox Lux wordt een slachtoffer van een schietpartij op een Amerikaanse school een popster. Natalie Portman maakt er enthousiast een behoeftige diva van.

Er dringen zich voortdurend vragen op. De hamvraag: wat wil schrijver-regisseur Brady Corbet eigenlijk zeggen met deze merkwaardige film, waarin hij pop­muziek nadrukkelijk aan terreuraanslagen koppelt? Er zijn momenten waarop Vox Lux naar satire neigt, maar er volgt altijd weer een scène die dat gevoel wegneemt. Lees verder.
Te zien in FC Hyena, Filmhallen, Studio/K, De Uitkijk, City

Buñuel in the Labyrinth of the Turtles
De korte film Las Hurdes van Luis ­Buñuel uit 1933 heeft een reputatie vanwege zijn meesterlijke spel met de wetten van de documentaire. De film toont het leven in de afgelegen Spaanse regio Extremadura, dat in zijn misère bijna middeleeuws aandoet. De straatarme bewoners en hun bitter ellendige levens werden meedogenloos weergegeven en van gortdroog commentaar voorzien.

In zijn geanimeerde biografie Bu­ñuel in the Labyrinth of the ­Turtles, portretteert de Spaanse regisseur ­Salvador Simó het maken van Las Hurdes. De film benadrukt de politieke dimensies aan Buñuels documentaire, die de filmgeschiedenis terzijde heeft geschoven. Lees verder.
Te zien in Filmhallen, Eye, Kriterion, Lab111, Rialto

Leto
Regisseur Kirill Serebrennikov vertelt het verhaal culthelden Viktor Tsoi en Mike Naumenko. De muziekbiopic Leto (Zomer) dreigt overstemd te worden door gekrakeel buiten de film om.

De even levendige als mijmerende film portretteert de rockscene van Leningrad in de jaren tachtig. Het draait vooral om de vroege carrières van de culthelden Viktor Tsoi en Mike Naumenko. Beiden overleden in de vroege jaren negentig, maar hun bands Zoo en Kino maakten de soundtrack van de pe­restrojka. De twee worden nog altijd gevierd in eigen land. Lees verder.
Te zien in De Balie, Eye, Kriterion, Lab111, Rialto

Miel-Emile
Miel-Emile is de derde documentaire in een serie van portretten van oude mensen die filmmaker Peter van Houten over de afgelopen jaren maakte.

Miel-Emile schetst een soms hartverscheurend beeld van verwaarlozing, maar gaat ook over menselijke veerkracht. Miel, die als enige nog op zijn familielandgoed woont, ontwikkelde zich tot het tegendeel van zijn vader. De zachtaardige man betoont zich een charismatische ver­teller, die met verwondering naar het leven en de natuur om zich heen kijkt. Een prachtfilm. Lees verder.
Te zien in Eye, Filmhallen, Rialto

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de PS-nieuwsbrief (Stadsgids) van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.