Filmtips

Nieuw in de bios: pensionado Redford en held of dief Elvis

Zin in een filmpje? Elke week zetten we de nieuwste bioscoopfilms op een rij. Deze week kun je onder andere horen wat Alec Baldwin en Chuck D zoal over 'The King' te zeggen hebben.

The KingBeeld -

Gräns
Gräns werkt vanuit eenzelfde ­principe: wat in eerste instantie een naturalistisch drama lijkt, neemt al snel een onverwachte wending en groeit uit tot een slimme fantasyfilm. Zoals dat in de beste genrefilms gebeurt, maakt regisseur Ali Abbasi juist door een stapje afstand van de realiteit te ­nemen een veelzeggend werk over onze hedendaagse wereld.

Te zien in Eye, Filmhallen, Het Ketelhuis, Kriterion, Rialto

Leave No Trace
Leave No Trace is de verfilming van Peter Brooks My Abandonment, een op feiten gebaseerde roman over een Vietnamveteraan, die met zijn twaalfjarige dochter vier jaar in een bos in Oregon woonde. Granik en haar vaste scenarist Anne Rosselini hebben van de roman geen tragedie over veteranentrauma's gemaakt, maar een subtiel en liefdevol overlevingsdrama, waarin de nadruk ligt op de relatie van Tom met haar vader.

Te zien in Cinecenter, City, FC Hyena, Filmhallen, The Movies

The King
In de documentaire rijdt ­regisseur Eugene Jarecki met een Rolls van Elvis naar belangrijke plaatsen in Elvis' ­leven. Onderweg stapt telkens een andere muzikant, acteur, journalist of schrijver in om een eindje mee te rijden en over Elvis te praten.
Voor iedereen betekent Elvis iets anders, maar twee opvattingen overheersen: voor witte Amerikanen is Elvis een held, die de muziekwereld op zijn kop zette, maar voor zwarte Amerikanen is hij een dief, die steenrijk werd met hun muziek.

Te zien in De Balie, Filmhallen, Lab111, Rialto

The Old Man and the Gun
Bijna zestig jaar ­later is de cirkel nu rond: Redford heeft aangekondigd dat The Old Man and the Gun zijn laatste rol als filmacteur zal zijn. Hij heeft het geduld niet meer om op de set te zitten wachten, vertelde hij in interviews, en wil zich toeleggen op het regisseren van zijn eigen films. Afgaand op de rol die hij koos om afscheid mee te ­nemen, zou dat pensioen nog weleens relatief kunnen zijn. Bij het afscheid strijkt hij met een vinger langs zijn neus - in de legendarische misdaadkomedie The Sting (1973) een gebaar van herkenning onder oplichters.

Te zien in Cinecenter, City, FC Hyena, Filmhallen, The Movies, Studio K, Tuschinski

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden