Nieuw hotel in Amsterdam: slapen in een brievenbus

Een hotelkamer als een groot uitgevallen brievenbus, waar eigenlijk alleen maar plek is voor een bed. Geen behulpzaam personeel maar een polsbandje waarmee alles valt te bedienen - van de kamerdeur tot de biertap. Vandaag gaat in Amsterdam West capsule- dan wel apphotel City Hub open.

Sem Schuurkes (links) en Pieter van Tilburg bij de slaapcabines van hun hotel City Hub in Amsterdam West. Beeld Mats van Soolingen

In de 600 vierkante meter grote hal waar vroeger auto's werden gerepareerd staan vijftig slaapcabines. Elk van die cabines - niet veel meer dan een uit de kluiten gewassen, afgesloten stapelbed - bestaat uit twee gescheiden 'kamers': de ene heeft het bed boven, de ander beneden.

Een ovalen raam, een luidspreker, wat kledinghangers, een simpel zitje; meer kamer is er niet. Sanitair, toilet en douches, staat apart en gezamenlijk. In bed kruipen is hier letterlijk; het hoofd stoten is vrijwel onvermijdelijk.

'Wij richten ons op reizigers tussen de 23 en 35 jaar die een hotel alleen gebruikt als startpunt en als plek om te slapen,' zegt Sem Schuurkes, die het hotel vijf jaar geleden met studiegenoot Pieter van Tilburg bedacht. 'Het is een beetje gevormd naar onze eigen ervaring; wij kwamen op reis steeds in hotels met allerlei dingen in aanraking die we nooit gebruikten, maar waar we wel voor betaalden.'

Rfid-radiochip
Tientallen plekken in de stad hebben ze bezocht, totdat het klikte in de achtertuin van De Hallen. 'Beter kan niet,' zegt Van Tilburg. 'We hadden een heel duidelijk idee bij het soort gebouw en de soort buurt waar wij wilden zitten.'

City Hub is niet alleen een capsulehotel, het is ook een hotel zonder traditioneel hotelpersoneel. Bij aankomst maken gasten zelf een polsbandje met een rfid-radiochip die ze vervolgens voor elke handeling in het hotel gebruiken - van het openen van de cabinedeur tot het tappen van een drankje of het kopen van een versnapering. Elke uitgave wordt geregistreerd, aan het einde van het verblijf wordt alles afgerekend.

Naast het bandje kunnen gasten met hun smartphone en City Hub-app in hun slaapcabine onder meer de kleur van de verlichting en het geluid uit de speakers afregelen. Buiten de deur houden ze met dezelfde app contact met het hotel en medegasten, die ze tips kunnen doorsturen.

De enige medewerker die in het hotel aanwezig is, doet geen hotelwerk. 'Onze cityhost adviseert de gasten en helpt ze met vragen. In het hotel, maar ook als ze op pad zijn. Dan kunnen ze via de app contact zoeken. We stimuleren zo onze gasten om nieuwe mensen te ontmoeten, erop uit te gaan en de stad op een nieuwe manier te ontdekken. Een luxueuze kamer is daarbij ondergeschikt.'

Rendabel
Zowel de slaapcabines als de extreem ver doorgevoerde automatisering zijn geen gimmick op zich. 'Om een hotel als dit rendabel te houden, moet je zo veel mogelijk gasten op een zo klein mogelijk oppervlak onderbrengen,' zegt Schuurkes, 'en het met zo min mogelijk personeel runnen. Tot wij bedachten dat je het eigenlijk helemaal zonder vaste mensen moet doen. Maar dan moet je wel alles automatiseren.' Zo blijft ook de prijs laag; vanaf vijftig euro per nacht.

De twee willen het niet bij deze ene vestiging laten. 'We hebben al een plek in Rotterdam en zijn op zoek in Parijs. Maar uiteindelijk willen we City Hubs opzetten in alle dure hotelsteden in de wereld.'

Elke cabine bestaat uit twee'kamers': de een met het bed beneden, de ander met het bed boven Beeld City Hub
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden