Recensie

Nieuw album Beyonce is even hitsig als stijlvol (****)

Beyoncé samengevat in één woord: seks. Bij iTunes, afgelopen week de enige plek waar het vijfde album van de zangeres met dezelfde naam kon worden aangeschaft, gaan liedjes met pikante inhoud altijd vergezeld met de waarschuwing 'explicit'. Meestal is dat overdreven: er hoeft maar één tiet in een liedje voor te komen en het oordeel is geveld.

Bij meer dan de helft van de songs op Beyoncé waarschuwt iTunes de eventuele koper voor de seksuele geladenheid ervan.Beeld Nick Farrell

Bij meer dan de helft van de songs op Beyoncé waarschuwt iTunes de eventuele koper voor de seksuele geladenheid ervan. Bij Blow ontbreekt de waarschuwing, terwijl dat toch zo'n beetje het hoogtepunt (jawel) van de plaat is. Blow is een gekreunde en gezuchte ode aan orale seks, in het bijzonder de cunnilingusvariant (in gewonemensentaal: het gaat over beffen).

Er valt geen onvertogen woord in de song, maar de damp slaat ervan af. 'Keep me coming, keep me going, keep me humming, keep me moaning,' zingt Beyoncé haar geliefde toe (en we weten allemaal wie dat is). 'You like it wet and so do I'. Ga er maar aan staan, papa's en mama's, als jullie koters binnenkort de vraag stellen waar die mevrouw over zingt. Andere songs zijn inderdaad veel explicieter, maar plat wordt het geen moment.

Die combinatie van hitsigheid en klasse werkt goed. Beyoncé is zonder meer Beyoncés beste album tot nu toe. Dat ze kon zingen wisten we allang natuurlijk, maar het blijft verbazen wat ze allemaal kan. Van bijna mannelijk laag tot operahoog. Van fluisterzacht tot mini-orkaan. En net zo makkelijk ook van poeslief tot imponerend stoer. Het vernieuwende van Beyoncé zit vooral in de muzikale omlijsting van al dat vocale vuurwerk.

R&B is nog steeds the name of the game, maar Beyoncé en haar producers zoeken de uiterste grenzen van het genre op. Het album bevat maar een paar traditionele popsongs. Er wordt geëxperimenteerd met structuren, sounds en arrangementen. Alternatieve R&B is het: aangenaam trage muziek zoals we die kennen van Drake en vooral Frank Ocean - die dan ook allebei hun medewerking verlenen aan de plaat.

Pharrell Williams is, bijna vanzelfsprekend dit jaar, ook van de partij, maar speelt een relatief bescheiden rol. Een heel nadrukkelijk stempel op de plaat drukt daarentegen zijn collega-producer Boots. Bij negen van de veertien songs is hij betrokken, zo niet als producer dan wel als schrijver, zanger, arrangeur of muzikant. Het bizarre is dat er over deze Boots zo goed als niets bekend is. Schuilt er een bekendheid achter dat pseudoniem?

Ook heel bizar is het dat vrijwel niemand wist dat Beyoncé eraan zat te komen. Ineens stond het op iTunes, als zogeheten visual album: alle songs gaan vergezeld van een videoclip. Behalve een artistieke prestatie van formaat, is de release van Beyoncé vooral ook een staaltje hogeschoolmarketing. Vrijwel meteen na verschijnen stond het in negentig (!) landen op de eerste plaats van de iTunes-charts. Pas morgen is het album ook als cd en dvd verkrijgbaar.

Het gebodene op de dvd valt eveneens samen te vatten in dat ene woord seks, maar ook die clips zijn weer even hitsig als stijlvol. Het is geen straf daarnaar te kijken. De beste popzangeres van het moment is ook zo ongeveer de mooiste vrouw op aarde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden