Plus

Niets liever dan vieze handen en hard werken voor deze techneuten

Te weinig waardering, te weinig aanzien. Steeds minder scholieren in Amsterdam kiezen voor een technische vakopleiding. Deze drie zijn geknipt voor een leven in de techniek.

Jim Pruijn: 'Door mijn werk kan elke bezoeker genieten van de Amsterdamse glorie'Beeld Charlotte Odijk

Jim Pruijn (20)
Oost, leer-werkplek bij Witte Bouw

Onder de driehonderd jaar oude kap van het Scheepvaartmuseum tilt Pruijn samen met zijn begeleider Jefrem Huivenaar een raam opnieuw in een kozijn. De opening waarin het raam komt, biedt uitzicht over VOC-schip Amsterdam. "Werken in oude gebouwen vind ik het mooist. Wij knappen monumenten op zodat iedereen die de stad bezoekt, kan genieten van de Amsterdamse glorie."

In een huis op de Leidsegracht vonden Pruijn en zijn collega's tijdens het renoveren brieven uit 1774 tussen de vloeren. "Je komt nog eens ergens en je ziet nog eens wat. Je vindt de materialen van toen, zoals smeednagels (vierkante spijkers), of een ondervloer waarin de structuur van eeuwenoude boomstammen te zien is. In oude gebouwen leer je het fijnere werk."

Papieren uit de achttiende eeuw zijn niet de enige schat die Pruijn en zijn collega's vonden. Ze groeven ook oorlogsgeld uit 1943 en een kast van achter stucwerk uit.

Pruijn volgt de opleiding tot timmerman bij opleidingsbedrijf Bouwmensen en werkt daarnaast al twee jaar bij Witte. "Het werk maakt je sterk en mannelijk." In zijn klas zijn nog vier van de vijftien studenten uit het eerste jaar over. "Veel jongens knappen af op het vroege opstaan. Of zijn gewoon slap."

Als Pruijn door de stad fietst, ziet hij overal plekken waar hij heeft gewerkt. "Mijn ouders worden soms gek van me omdat ik zoveel aanwijs. Iedere buurt heeft wel een gebouw dat ik heb opgeknapt."

Helena Kolaszewski: 'Wat voor veel mensen oude meuk is, is voor mij het mooiste wat er bestaat'Beeld Charlotte Odijk

Helena Kolaszewski (22)
Hoofddorp, leer-werkplek bij BMW

"Als baby lag ik al bij mijn vader op het stuur van zijn auto." Kolaszewski is opgegroeid tussen de BMW's en weet haar hele leven al dat ze automonteur wil worden. Ze werkt nu drie maanden bij BMW Amsterdam, naast haar opleiding tot autotechnicus aan het ROC van Amsterdam. "Ik heb nog nooit een vrouwelijke automonteur gezien," zegt ze.

"Maar ik heb mijn tanden in deze droom gezet. Veel technische bedrijven wijzen vrouwen sneller af. Ze zijn bang om een vrouw toe te laten in een mannenwereld. Ik heb al zoveel e-mails gestuurd, steeds werd ik afgewezen. Toen ben ik gaan werken bij een automaterialenzaak hier om de hoek. Vanuit daar kon ik bij BMW binnenlopen en ontmoette ik Jan." Volgens Jan van Steenis, de begeleider van Kolaszewski, heeft zij een positieve invloed op de sfeer op de mannenwerkvloer. "Iedereen is om."

Kolaszewski: "Wat voor veel mensen oude meuk is, is voor mij het mooiste wat er bestaat. Je kunt een oude auto door nieuwe onderdelen steeds weer beter maken."

Ze is vijf dagen per week aan het werk in de garage. In het weekend is ze er vaak ook nog, om te sleutelen aan haar eigen oude BMW. Anders is ze wel aan het racen, weer tussen de mannen.

"De techniek ontwikkelt zich snel, daarom blijf je altijd leren. Het liefst sta ik midden onder de motorkap. Mijn handen moeten vies zijn, mijn nagels moeten breken. Dat is werken."

Jordy van Wijk: 'Ik wil niet elke dag op dezelfde plek zitten, met een berg papierwerk'Beeld Charlotte Odijk

Jordy van Wijk (21)
Noord, leerwerkplek bij BikeXperience

"Vieze handen horen er inderdaad bij," lacht Van Wijk. Hij werkt sinds 2,5 jaar bij motorzaak BikeXperience naast zijn opleiding tot motor-fietstechnicus aan het ROC van Amsterdam. "Elke motor heeft een eigen karakter. Sommige motoren zijn eigenwijs, andere zijn makkelijker. Ik houd het meest van oude motoren. Niet omdat ze fijner zijn om op te rijden, maar ze zijn leuker. En er is meer aan te sleutelen."

De vader van Van Wijk is fietsenmaker in Amsterdam-Zuid. "Ik loop daar al mee sinds ik kan lopen. Zonder dat mijn vader het merkte, sleutelde ik aan fietsen en maakte ik ze verder kapot." Zelf koos hij voor motoren omdat daar meer fijne techniek bij komt kijken. Ook ten opzichte van werk aan auto's is het gedetailleerder.

Volgens Van Wijk moet je een motorliefhebber zijn om het vak te kunnen uitoefenen. "Motorrijden heeft ook nog een hele wereld eromheen die ik mooi vind. Een wereld van beurzen, markten en mensen." Hij heeft nog maar één klasgenoot in het derde jaar van zijn opleiding.

"Ik wil niet elke dag op dezelfde plek zitten, met een berg papierwerk. In de wereld van motoren is altijd genoeg werk. En je kunt in je vrije tijd nog wat bijverdienen door motoren en auto's van vrienden op te knappen."

Zelf rijdt Van Wijk een à twee keer per week motor. Dan is het echt een uitje en gaat hij bijvoorbeeld naar Zandvoort. Hij rijdt op een Harley Davidson.

Masterplan Techniek

In de Metropoolregio Amsterdam is een groeiend tekort aan goed opgeleide technici. Het Masterplan Techniek Amsterdam organiseert vandaag een Matchingdag bij het Westergasterras. Tijdens deze dag worden Amsterdamse scholieren enthousiast gemaakt voor een carrière in de techniek.

In het Masterplan werken bedrijfsleven, onderwijs en overheid samen. Scholieren van twintig Amsterdamse scholen, van basisschool tot havo, worden gekoppeld aan technische bedrijven uit de stad. Om hen te introduceren bij verschillende technische branches bieden de bedrijven gastlessen, excursies en stages aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden