Niet meer touringcars, maar omwonenden blijven overlast ervaren

Terwijl het aantal toeristen is gestegen, is het aantal touringcars op de Prins Hendrikkade het afgelopen jaar voor het eerst gestabiliseerd. Door de inzet van stewards lijkt er meer ruimte op de speciale laad- en losplekken op en rond de straat.

Een voor Amsterdammers bekend beeld: fietsers en touringcars op de Prins HendrikkadeBeeld Rink Hof

Dat blijkt uit de evaluatie van het project. Daaruit komt ook naar voren dat in de ruim zeven maanden tussen half maart en eind oktober bijna 46.000 touringcars op de Prins Hendrikkade passagiers lieten in- en uitstappen. Vorig jaar werd nog een stijging gemeten van negen procent. Het jaar ervoor bedroeg de stijging zelfs twintig procent.

Chauffeurs volgen de regels
Als verklaring voor de trendbreuk worden genoemd het steeds groter worden van bussen en het feit dat de chauffeurs vaker kiezen voor haltes aan de rand van de stad, zoals Sloterdijk of het Zeeburgereiland.
Uit de cijfers blijkt dat meer chauffeurs zich aan de regels hebben gehouden. Ze moeten de motor van de bus uitzetten, en na het in- of uitstappen direct wegrijden. De buitengewoon opsporingsambtenaren hoefden minder dan één keer per dag een proces-verbaal uit te schrijven. In totaal werden 106 processen-verbaal uitgeschreven.

Volgens projectleider Guido Frankfurther tonen de resultaten dat de inzet van stewards werkt. Desondanks ervaren buurtbewoners nog steeds veel overlast. De situatie is volgens hen 'helemaal uit de hand gelopen' sinds de parkeerplaats voor touringcars van het Damrak is verplaatst naar dit stukje kade.

Elektrische scooters
Frankfurther wil dat er meer gebieden komen waar de stewards worden ingezet. Hij doelt met name op het gebied op en rond het Museumplein en de driehoek Spuistraat, Nieuwezijds Voorburgwal en Rokin. 'En stewards zouden mobiel moeten zijn met een elektrische scooter.' Ook vindt hij dat de stewards op de Prins Hendrikkade het hele jaar door en in de avonduren moeten werken.

Hij weet dat daar meer geld voor nodig is. Nu is er een begroting van ruim 160.000 euro, bijeengebracht door ondernemers. 'Voor een uitbreiding schat ik dat we vijf à zes ton nodig hebben, maar de musea rond het Museumplein willen niet meedoen. We zien graag dat we een deel van de hogere opbrengst van de toeristenbelasting hiervoor kunnen gebruiken.'

De helft van de touringcars op de Prins Hendrikkade komt uit Nederland, de andere helft is afkomstig uit het buitenland. Het drukst is het in de 'Keukenhofperiode', tussen half maart en half mei: 38 procent van het totaal komt in die twee maanden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden