Plus

Niet meer parkeren aan de gracht: de heilige koe is op zijn retour

Zelfs de trouwste fans zijn het erover eens: de auto moet een andere plek krijgen in de stad. Misschien moeten we af van het idee dat we zomaar aan de gracht kunnen parkeren.

Beeld anp

Ineens gaat het snel. Zelfs de 'usual suspects' als de ANWB of MKB Amsterdam vinden het niet gek als iemand zich afvraagt waarom er nog geparkeerd mag worden langs de gracht. "Het huwelijk tussen de ondernemer en de auto is een beetje voorbij," zegt Bart Drenth, voorzitter van MKB-Amsterdam, desgevraagd.

Hoewel het uitspreken van deze zin hem naar eigen zeggen nog wel een paar boze brieven van leden zal opleveren, ziet Drenth dat de positie van de auto in het centrum verandert.

"Het belang van winkeliers is dat mensen bij hun winkel kunnen komen. Maar door de drukte stokt de doorstroming. Steeds meer middenstanders zien ook dat een brede stoep voor veel meer toeloop zorgt dan parkeervakken voor de deur."

Deze week kwam de discussie over de auto in de stad op gang door een rapport van Milieu­defensie, die concludeerde dat de auto momenteel bijna de helft van de openbare ruimte in de stad inneemt.

Politieke partijen reageerden relatief eensgezind, na de komende raadsverkiezingen in 2018 gaan de prijzen voor parkeren omhoog en wordt de dominantie van de auto beknot.

MKB Amsterdam was altijd erg kritisch op dit soort inperkingen van de bewegingsvrijheid van automobilisten. Zo ook toen in 2016 besloten werd een 'knip' aan te brengen bij het Muntplein, waardoor auto's niet meer zo makkelijk de stad konden inrijden.

Bewoners kunnen nog op hun bestemming komen, maar doorgaand verkeer wordt hiermee uit het centrum geweerd. "Wij hadden er een hard hoofd in, maar nu blijkt dat het allemaal prima werkt. Er is niet meer onderuit te komen, de ruimte op straat moet opnieuw geprioriteerd worden."

Voor de deur
Ook de ANWB, dé vereniging voor automobilisten, reageert niet echt boos op de conclusies van Milieudefensie. "Ruwweg binnen de S100 is de auto is niet langer heilig, in de zin dat de eigenaar er altijd precies mee voor de deur moet kunnen uitkomen," aldus ANWB-man Ferry Smith, hoofd belangenbehartiging van de vereniging.

"Als je kijkt naar veiligheid, leefbaarheid en ruimtegebruik, liggen in Amsterdam alternatieven voor de hand. De auto is niet zomaar weg te denken, want naar het ziekenhuis gaan kan niet altijd met de fiets. Maar steden hoeven wat ons betreft niet meer altijd doorkruisbaar te zijn."

Ook autovrije grachten, waar taxi's en bezorgers nog kunnen komen maar waar geen auto's meer geparkeerd staan, is wat de ANWB betreft bespreekbaar. "Parkeren langs de gracht? Ik kan mij voorstellen dat dit hoofdstuk wordt afgesloten," aldus Smith.

Volgens Tracy Metz, auteur over het leven in grote steden en bedenker van het discussieprogramma Stadsleven, heeft de weerstand tegen auto's in de stad kritische massa gekregen. "MKB Amsterdam en de ANWB? Waauhw, dit zijn interessante tijden. Als dit soort instituties durven inzien dat er iets moet veranderen is dat een belangrijke stap voorwaarts."

Metz, die al langer pleit voor een autoluwe stad, waarschuwt overigens dat de auto niet helemaal uit de stad kan verdwijnen.

"Want dan zou mijn oude schoonmoeder hier niet meer op bezoek kunnen komen. Een bepaalde toegang tot de stad voor auto's hoort bij het economische leven. Maar begin eens met de geparkeerde auto's, die staan 90 procent van de tijd stil!"

Alternatieven
Ook het MKB en de ANWB benadrukken dat de auto niet ineens verbannen kan worden. "De auto is meestal de op een na grootste investering die huishoudens doen, bovendien is het leven van een gezin er vaak rondom georganiseerd," legt Smith uit.

Volgens de bond moet een beperkende maatregel daarom altijd gepresenteerd worden met een alternatief. "In Ljubljana zijn delen van de stad afgesloten voor de auto, maar rijden elektrische voertuigen rond om mensen bij hun deur te brengen. Dat is een goed voorbeeld."

Maar wat Drenth betreft kunnen beperkende maatregelen voor de auto niet voorbijgaan aan bewoners. Volgens Drenth moet het taboe af van de huidige praktijk dat bijna overal vlak bij huis geparkeerd kan worden. "Dat wordt een pijnlijke discussie, maar die moeten we wel gaan voeren."

Wat er met alle nieuwe ruimte moet gebeuren als de auto eenmaal weg is, is voer voor de volgende discussie.

Drenth: "Als van ondernemers gevraagd wordt hun verzet te staken, omdat ze daar brede stoepen voor hun zaak voor terugkrijgen, is het natuurlijk niet de bedoeling dat die stoep meteen vol wordt gezet met fietsen. Er komt een moment dat je moet gaan nadenken over betaald parkeren voor fietsen."

Lees ook: Van VVD tot SP: De auto is hier straks niet meer de baas

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden