PlusFilmrecensies

Niet enkel liefde telt in The Reports on ­Sarah and Saleem

Een relatie tussen een Palestijnse man en Israelische vrouw is zeker niet eenvoudig in Jeruzalem. Een psychologische drama over liefde temidden van politieke razernij.

Beeld Screenshot

Het lijkt zo simpel. Af en toe ontmoeten Sarah en Saleem elkaar voor een gepassioneerde ontmoeting achterin zijn bestelbusje.

Een simpele affaire, waarmee maar twee mensen te maken hebben - of hooguit vier als je de echtgenoten meetelt die ze bedriegen, maar die weten van niets.

The Reports on ­Sarah and Saleem speelt zich echter af in Jeruzalem, en daar is niets simpel.

De Israëlische Sarah en Palestijnse Saleem staan aan weerszijden van de diepe kloof in hun maatschappij. Regisseur Muayad Alayan zet het al snel op scherp in zijn tweede speelfilm. In een paar flitsen schetst hij de ­situatie.

Sarah (Sivan Kerchner) gaat na hun ontmoetingen terug naar haar gezin met legerofficier David (Ishai Golan) in haar luxe middenklassenhuis in het centrum. Saleem (Adeeb Safadi) knoopt met zijn vrouw Bisan (Maisa Abd Elhadi), zwanger van hun eerste kind, de eindjes aan elkaar in de buitenwijken.


Daarvoor al zien we in enkele flashforwards de ellende waarin Sarah en Saleem terecht zullen komen.

Zo weet het publiek al dat Saleem er compleet naast zit wanneer hij Sarah uitnodigt voor een drankje in Bethlehem, waar toch niemand ze kent: "Het is maar een drankje; zo ingewikkeld is het leven niet."

Dat blijkt nogal naïef. Wanneer hun affaire openbaar dreigt te worden, ­raken al snel de veiligheidsdiensten aan beide kanten van de grens erbij betrokken. Alayan houdt het tempo hoog terwijl tientallen mensen zich gaan bemoeien met deze heimelijke affaire.

Het persoonlijke is altijd politiek, toont Alayan, en zelfs uit de liefde kan de vonk ontstaan die dit kruitvat tot ontploffing brengt.

The Reports on Sarah and Saleem

Regie Muayad Alayan
Met Sivan Kerchner, Adeeb Safadi
Te zien in Eye, Filmhallen, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden