Niet alle musea blij met 'seksposters' Museumnacht

Niet alle musea in Amsterdam zijn blij met de posters met blootfoto's van Playboyfotograaf Govert de Roos, die overal in de stad de Museumnacht, op 1 november, aankondigen.

Beeld Museumnacht

'We herkennen ons niet in het thema sex sells, art sells,' zegt een woordvoerder van het Anne Frankhuis. 'Ook al niet omdat we geen kunstmuseum zijn. De volgende keer moet dit anders. We zullen het aankaarten in het museumoverleg.'

En een woordvoerster van het Nemo zegt: 'Ik weet niet of dit de juiste weg is.' Er zijn meer klachten, aldus Caroline Vos van N8 Stichting Museumnacht Amsterdam, die de posters en programmaboekjes met naakte lijven verspreidt. 'Er zijn mensen die het een choquerende, platte, seksistische manier vinden om aandacht te vragen.' Maar vooral mensen uit de doelgroep, Amsterdammers tussen de 18 en 35 jaar, vinden de posters mooi en gaaf, zegt Vos.

De posters, die wel wat lijken op die van de erotische Kamasutra-beurs, zijn ook bedoeld als brandstof voor de discussie hoe ver musea moeten gaan om financieel rond te komen. Vos: 'Musea zijn gedwongen commerciëler te denken en meer met marketing bezig te zijn.' John Olsen van de ChristenUnie in Zuidoost hekelt de tendens om seks als verkoopmiddel in te zetten. 'Laat musea al het mooie wat ze te bieden hebben, onder de aandacht brengen.'

Beeld Museumnacht
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden