PlusAnalyse

Niemand wil met hindernissen naar het Centraal Station

GVB moet vrezen voor reizigersverlies nu blijkt dat veel reizigers op een andere manier naar hun werk zullen gaan als extra moet worden overgestapt. 'Er heerst een grote weerstand tegen overstappen.'

Bijna een kwart van de 2700 respondenten gaf aan minder vaak met het ov te zullen reizen als hun vaste busverbinding met Amsterdam Centraal verdwijntBeeld ANP

Een aantal experts zegt al langer dat meer overstappen ertoe kan leiden dat mensen naar alternatieve reisvormen zullen gaan zoeken, maar met de jongste enquête blijkt nu ook uit actueel onderzoek dat het reële gevaar bestaat dat reizigers afhaken als in de zomer van 2018 de Noord/Zuidlijn gaat rijden en het hele openbaar vervoer op de schop gaat.

Collega-openbaarvervoersbedrijf EBS liet een enquête uitvoeren naar de mening van de reizigers over het nieuwe buslijnennet.

Opvallend is dat bijna een kwart van in totaal 2700 respondenten aangaf minder vaak met het ov te zullen gaan reizen als hun vaste busverbinding met Amsterdam Centraal verdwijnt. Een deel noemde de auto als alternatief.

Een werknemer aan de Noord/Zuidlijn aan het werk in de tunnelbuisBeeld ANP

EBS vervoert nu nog veel mensen uit Waterland direct over een grotendeels vrije busbaan naar CS, maar in de toekomst zal het grootste gedeelte van de EBS-lijnen maar tot Station Noord rijden, waar de reizigers richting CS en verder moeten overstappen op de NZ-lijn.

Uit het onderzoek bleek overigens ook dat bijna een derde van de reizigers uit Waterland nu van plan is eerder in de reis naar de stad over te stappen op een bus die wél direct naar CS rijdt. Dit zou kunnen leiden tot propvolle bussen op die lijnen.

Dat reizigers uitwijken om de nieuwe metroverbinding te vermijden, lijkt slecht nieuws voor stadsvervoerder GVB. Wanneer de nieuwe metrolijn gaat rijden, zullen in de stad haltes verdwijnen en worden tramlijnen opgeheven of zullen ze compleet anders lopen.

De opzet is dat mensen meer gebruik gaan maken van de snellere metroverbinding, maar dat ze daarvoor wel meer zullen moeten overstappen voordat ze op de plaats van bestemming zijn.

Te rooskleurig beeld
De onlangs overleden vervoersdeskundige Victor van Lamoen van de Vereniging Stadsvervoerbelang stelde enkele maanden geleden nog dat het GVB de problemen die het zich op de hals haalt, schromelijk onderschat.

Volgens hem schetste het vervoerbedrijf een 'veel te rooskleurig plaatje' en zullen met name oudere reizigers en mensen die slecht ter been zijn het openbaar vervoer mijden als er vaker moet worden overgestapt.

Opgelegde keuzes
Volgens Van Lamoen 'weegt' het GVB de overstappen te licht. De reiziger hecht veel waarde aan rechtstreeks reizen (zonder overstap) en een zo kort mogelijk loopafstand van en naar haltes. "Deze beide factoren wegen voor de reiziger twee à tweeënhalf keer zo zwaar als de exacte reistijd."

Ook onafhankelijk vervoersadviseur Guido Bruggeman toonde zich al kritisch over de 'aan de reiziger opgelegde keuze' voor de metro in plaats van de tram. Hij stelde twijfels te hebben of het extra overstappen ook echt wel leidt tot een snellere reis. Bruggeman: "In de spits is dit misschien nog haalbaar omdat de frequenties hoog zijn. Buiten de spits nemen de wachttijden bij één of tweemaal overstappen al snel toe."

Het GVB stelde dit voorjaar vaker overstappen niet als een probleem te zien, 'al lijkt het minder comfortabel'. "Niet iedereen zal bij voorbaat positief zijn, we beseffen dat er een andere mindset nodig is. Tegelijk is meer overstappen onvermijdelijk in een steeds drukkere stad."

Veel zal afhangen van de eerste maanden dat de Noord/Zuidlijn in gebruik is. Wanneer mensen weliswaar sneller naar de plaats van bestemming reizen, maar toch het gevoel hebben dat de reis langer duurt, zal er veel kritiek komen van reizigers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden