Schuim

Niemand roept: 'Weet je dan niet wie ik ben?'

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: Idfa Awards Ceremony & Documentary Ball.

De grote winnaar Mila Turajlic (The other side of everything): 'Life is short. Hug your moms.' Naast Barbara ­Visser, de nieuwe Idfa-directeur Beeld Schuim

Het mooie aan documentairemakers: ze zijn wars van poeha. Een filmfestival is een optocht van ijdelheid, op een documentairefestival zul je niemand horen zeggen: "Eh.., weet je dan niet wie ik ben?"

Nee, want dat weet ook niemand. Het hoogst haalbare is een vertoning op televisie en ook daarna kun je nog ongestoord naar de Albert Heijn.

Wat roem doet met mensen, maak ik in dit baantje zowat dagelijks mee, maar niet deze avond bij de Idfa Awards. De uitreiking is zo in de Rabozaal van de Stadsschouwburg, ik wacht aan een tafeltje in de lobby. Een man vraagt in Oxford English of hij naast me mag zitten. Gaat hij iets winnen vanavond?

Nee, niet Chris Sutton. Hij is hier om eventueel een prijs in ontvangst te nemen voor The Work, een inkijkje in de beruchte Folsom Prison. Alleen, de twee coproducenten zijn gesneuveld afgelopen nacht. Iets met een feest op een woonboot tot zeven uur 's ochtends. "It's messy. They're sleeping in the hotel."

Daarna begint hij een genadeloos lang en wijdlopig verhaal. Ook Sutton neemt het er duidelijk van, deze paar dagen in Amsterdam. ­Alleen al voor zijn dankspeech duim ik dat The Work wat wint.

Er zijn zestien awards te verdelen. We beginnen de uitreiking met wereldmuziek - uiteraard.

Hoogtepunt: oud-winnares Ester Gould die de winnaar van het documentairestipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds bekend maakt en daarbij een kartonnen cheque van 50.000 euro omhoog houdt. Lekker droog: "Mij is verteld dit bord vooral niet te verstoppen."

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

Zo'n Idfa Award blijkt gemaakt van chocolade. Gould: "Ik weet dat. Mijn kat nam een hap van de knie."

Ander hoogtepunt is Astrid Bussink die een documentaire maakte over de Kindertelefoon. Ze belde namelijk zelf vroeger met de vraag met welk van twee jongetjes ze verkering moest nemen. Want ze had er al twee. "Het waren gecompliceerde tijden."

Persoonlijk hoogtepunt vind ik het Israëlische jurylid Galia Bador, vlak voordat ze de grote winnaar bekendmaakt: "I am so exciting!" 'Ik ben zó opwindend' dus. De zaal moet ook stiekem lachen.

Somber nieuws is er ook. De Braziliaanse Denise Kelm Soares, winnares van een studentenaward, is maandagnacht samen met haar vriendin uitgescholden en geslagen, onder meer in de buik, toen ze op straat stonden te zoenen. Het is haar eerste bezoek aan Amsterdam.

Na afloop wil ik graag Gould op de foto, maar zij gaat kopje onder in de vrolijke drukte, die zich over drie verdiepingen van de schouwburg verspreidt. Voor een afterparty alleen maar een groot compliment.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat Idfa Awards Ceremony & Documentary Ball
Waar Stadsschouwburg, Leidseplein
Wie Barbara Visser, Hadassah de Boer, Mila Turajlic, Maasja Ooms, Ingrid van Engelshoven, Galia Bador, Reber Dosky
Wanneer woensdag 22 november, 20.00 tot 01.00 uur

Drank en spijs ***
Sfeer ****
Hans vindt borrels met vlammetjes altijd plus 1

Maasja Ooms wint de Special Jury Award voor Alicia, over een meisje in een tehuis. Naast haar de moeder van Alicia en pedagogisch medewerker Juliëtte van den Brand Beeld Schuim
Minister van Cultuur Ingrid van Engelshoven en het 'zeer opwindende' jurylid Galia Bador Beeld Schuim
Astrid Bussink (Jury Award voor kinderdocumentaire Listen) en Denise Kelm Soares (studentaward voor I Am). Het gaat weer wat beter met haar Beeld Schuim
Chris Sutton (preproductie The work) heeft geen film ­gezien. 'Ik ben hier een paar dagen; wat ga ik dan doen? In een bioscoop zitten? I lóve Amsterdam!' Beeld Schuim
Componist Beau Zwart en psychologiestudent Annabel Simjouw: 'Ga je zelf ook dansen?' Een paar stapjes dan Beeld Schuim

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden