Plus Filmrecensies

Niemand in de Stad: achter de stoere maskers

Michiel van Erp maakt een intieme schets van het brallerige studentenleven. Hij laat maskers zien die langzaam vallen.

Niemand in de Stad Beeld .

"Wie we zijn, valt niet altijd samen met hoe anderen ons zien," stelt een voorganger in de openingsscène van Niemand in de Stad, de film die vorige week het Nederlands Film Festival opende en nu in de rest van het land gaat draaien. De les die corpsbal Philip (Minne Koole) in de loop van de film leert, gaat dieper: wie we zijn, valt vaak niet eens samen met hoe we onszelf zien.

Philip ziet zichzelf als een gevoelige jongen, een lieverd. Zijn vriend Matt (Jonas Smulders) is de rokkenjager onder de dispuutgenoten met wie ze corpswoning Het Weeshuis bevolken. Huisoudste Jacob (Chris Peters) heeft altijd de filosofische wijsheid in pacht. En Philip is de observator, de meeloper, de naïeveling.

Dat zijn in elk geval de rollen die ze zichzelf hebben aangemeten - rollen waar regisseur Van Erp langzaam steeds meer gaten in prikt. Van Erp maakt met de verfilming van de gelijknamige roman van Philip Huff weliswaar zijn eerste speelfilm, maar leunt daarbij op zijn jarenlange ervaring als documentairemaker.

Hoewel er hier en daar wat borrelnoten onder een voorhuid worden gepropt, maakt hij geen karikatuur van het brallerige studentenleven. Zijn intieme schets toont ook de aantrekkingskracht ervan: het dispuut is een veilig pantser, waar verantwoordelijkheid buiten de deur blijft.

Het echte onderwerp in de film is de relatie tussen vader en zoon, of grootser gezegd misschien zelfs mannelijk falen. Alle drie de jongens zijn, fysiek of emotioneel, in de steek gelaten door hun vaders. Zelf doen ze het niet veel beter. Tekenend is dat de vrouwen in de film, hoewel ze veelal op de achtergrond blijven, sterker in hun schoenen staan dan deze jongens met hun stoere maskers.

Het betrouwbare vriendinnetje dat de jongens achter de hand houden; de 'hijgende hertjes' waar ze op het dispuut achteraan jagen; de moeders wier goede raad ze terzijde schuiven: allemaal winnen ze het op moreel vlak. Dat is de harde les die Philip moet leren: hij is bepaald niet zo'n goeierd als hij zelf denkt.

Regie Michiel van Erp
Met Jonas Smulders, Chris Peters, Minne Koole
Te zien in Cinecenter, Eye, FC Hyena, Filmhallen, Het Ketelhuis, Kriterion, Tuschinski

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden