Niemand doet iets aan verkeerd geparkeerde scooters

Amsterdam verwijdert zeventigduizend fietsen per jaar, maar komt slechts aan twintig scooters. Ze zijn te groot en te zwaar om af te voeren, en bovendien gedragen de eigenaren zich opvallend braaf.

Het wat onbestemde eilandje op het Muntplein is een alom bekende gedoogplek voor scootervolk. Beeld Klaas Fopma

Scooterrijders zouden de afgelopen jaren zomaar het gevoel kunnen hebben gekregen dat de wereld een beetje tegen ze is, maar van één ding hebben ze dan weer geen last: ze kunnen hun vervoermiddel in de praktijk neerzetten waar ze willen, verwijderd wordt dat niet.

Waar de gemeente afgelopen jaar ruim zeventigduizend fietsen afvoerde naar het Siberië van de stad, het Fietsdepot in het Westelijk Havengebied, stokt de teller voor scooters ergens rond de twintig. Onvergelijkbare grootheden, waarschijnlijk veroorzaakt doordat een scooter simpelweg lastiger verwijderbaar is dan een fiets. Maar er speelt meer.

Brave borsten
Dat zegt tenminste een woordvoerder de Dienst Stadstoezicht, die meldt dat de dienst gemiddeld één à twee scooters per maand afvoert. Volgens haar heeft het te maken met het feit dat berijders van scooters zich meer aan de regels houden dan fietsers: als ergens niet mag worden geparkeerd, doen ze dat vaak gewoon niet. 'Scooterrijders blijken gevoeliger voor bebording,' heet dat in communicatiejargon. Brave borsten dus. Bovendien is een scooter veel duurder dan de gemiddelde fiets: die wíl je niet afgevoerd zien.

Het gedrag van de berijder zal meespelen, maar dat het met scooters minder uit de hand loopt, heeft waarschijnlijk vooral te maken met het feit dat Amsterdam véél meer fietsen telt dan scooters: 900.000 tegen 30.000, naar schatting. Maar het aantal scooters stijgt al jaren nog harder dan het aantal fietsen en hoe langer hoe meer doet dit zich voelen in de stad.

Beredeneerde gok
De onduidelijkheden over fietsparkeren (Amsterdam telt her en der aangewezen plekken waar verschillende regimes gelden) zijn gemakkelijk door te trekken naar het scooterparkeren. Scooters zijn bijvoorbeeld op het Stationseiland officieel niet welkom. Gevolg is dat de meeste mensen maar wat doen. Of beter: ze nemen een beredeneerde gok.

Op het Muntplein bijvoorbeeld. Het wat onbestemde eilandje op het punt waar de Amstel het plein opkomt is zo'n alom bekende gedoogplek voor scootervolk. Ook deze dinsdagmiddag wordt het bevolkt door een stuk of tien scooters, brommers en motoren. Marc Briët weet ook niet hoe het zit, zegt hij. 'Als ik met de brommer naar de stad ga, zet ik hem altijd hier neer. Dat mag toch gewoon?'

Eigenlijk niet dus. Scooters mogen parkeren op de stoepen, maar ze mogen niet in de weg staan. Daar is op het eilandje naast de Munt voor een aantal echter wel sprake van: het staat er zo vol dat voetgangers die via de zebrapaden oversteken, deze middag tussen de scooters door moeten slalommen. Briëts exemplaar staat overigens keurig uit de loop.

Parkeergeld betalen
De onduidelijkheid speelt tot op alle niveaus, zo bleek eerder deze maand tijdens een vergadering van de commissie Verkeer en Vervoer van de gemeenteraad. Eén van de raadsleden vertelde in een bijzin dat hij blij was dat zijn aan een brug vastgeketende scooter niet was weggeknipt. Dat ze niet worden verwijderd, was ook bij hem niet bekend.

Het heeft te maken met het gewicht, zegt Stadstoezicht: een fiets laad je gemakkelijk achter in een open bak, maar om een scooter op te tillen heb je meer mankracht nodig. En een versoepelde Arbowet waarschijnlijk. Daar komt bij dat je de scooter tijdens het wegvoeren ook niet wil beschadigen. De gemeente onderzoekt wel de mogelijkheden voor een effectiever wegknipbeleid.

Brommerrijder Briët zou het wel weten, zegt hij. 'Haal een paar parkeerplaatsen weg en zorg dat scooters daar overdwars in kunnen parkeren. Het kan in Spanje en Italië, dus waarom hier niet?' En ook Gerrit Faber van de Amsterdamse Fietsersbond heeft een oplossing paraat: 'Ze hebben een kenteken, dus laat scooterrijders gewoon parkeergeld betalen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden