Nicaragua overweegt 'Panamakanaal'

Politici in Nicaragua bekijken een plan van de regering om een kanaal te laten aanleggen van de Atlantische naar de Stille Oceaan. Managua wil een Chinese onderneming daarvoor toestemming geven. De oppositie is tegen bouw, die 10 jaar in beslag zou gaan nemen.

Het Panamakanaal.Beeld AFP

Het dagblad La Prensa rekent zich tot de tegenstanders en schreef vrijdag in een commentaar dat het hier niet alleen om een concessie aan het Chinese bedrijf gaat. Het gaat ook om 'het onbeperkt afstaan van de natuurlijke rijkdommen en zelfs de nationale soevereiniteit'.

Volgens de regering van president Daniel Ortega is de zaak al praktisch rond. China zal een concessie van 100 jaar krijgen om over het kanaal te varen. Dit zal de invloed van Peking op de wereldhandel vergroten.

Het kanaal wordt 22 meter diep, 20 meter breed en 286 kilometer lang en is daarmee groter dan zowel het Panamakanaal als het Suezkanaal.
De aanleg van het kanaal kost zo'n 40 miljard dollar (ruim 30 miljard euro).

Het Chinese bedrijf doet voor de financiering van het project een beroep op beleggers in de hele wereld. In 2014 begint het met de aanleg. Verwacht wordt dat de eerste schepen al in 2020 over het kanaal van zee naar zee kunnen varen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden