News Corp-schandaal breidt zich uit naar Nederland

News Corp, het mediabedrijf van Rupert Murdoch, is na het afluisterschandaal bij tabloid News of the World opnieuw in opspraak. De Europese uitgever van de Wall Street Journal, Andrew Langhoff, is opgestapt na een intern onderzoek naar een dubieuze deal met een in Nederland gevestigd bedrijf. Dat heeft de Europese editie van de krant vandaag gemeld.

Redactie/ AP
null Beeld Reuters
Beeld Reuters

Langhoff had een deal gesloten met het bedrijf Executive Learning Partnerships (ELP). De Wall Street Journal beloofde positief over het bedrijf te schrijven. In ruil daarvoor kocht ELP een groot deel van de Europese oplage van de krant voor een eurocent per stuk. Op deze manier werd de oplage kunstmatig hoog gehouden. De Europese oplage bedraagt officieel in totaal 75 duizend stuks.

De Europese editie van de zakenkrant werd in 1983 opgericht. In 2007 kocht Rupert Murdochs mediabedrijf News Corp het dagblad op. In een redactioneel commentaar verzekerde toenmalig uitgever Louis Gordon Crovitz dat zowel de nieuws- als de opiniepagina's redactioneel onafhankelijk zouden blijven van de nieuwe eigenaar.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden