Plus PS

Netwerken in een zaaltje is zó jaren 90

Netwerken in een zaaltje met een glas in de ene hand en visitekaartjes in de andere, is niet meer van deze tijd. Borrelen voor de contacten gebeurt op een boot of op de fiets.

Nick Reineman (m) op zijn netwerkboot. 'Hier kun je niet zomaar vanaf en daardoor ga je vanzelf met mensen praten' Beeld Carly Wollaert

"Ik houd normaal helemáál niet van netwerken, maar dit vind ik wel leuk!" zegt Bob van der Burg (58), een flesje bier in de hand. Hij moet zijn stem verheffen om boven het motorgeluid van de middelgrote sloep uit te komen. En als iemand een biertje wil pakken uit de met ijsblokjes gevulde ton, moet hij een onhandige stap opzij doen.

Van der Burg runt de online schrijversacademie Editio en is voor het eerst op de netwerkboot van ondernemer en organisator Nick Reineman (34). "Bij het voorstelrondje hoorde ik iemand zich voorstellen als 'pitchconsultant'. Hé, dát is interessant, dacht ik. Daarover willen wij misschien cursussen aanbieden. Hij vroeg me net om een biertje aan te geven, en hup, je hebt contact."

Al met al heerst er de sfeer van een feestelijk vaartochtje met vrienden waar toevallig ook wat interessante mensen rondlopen, zoals vandaag Conrad Whelan uit San Francisco, founding teammember van Uber.

Een uur daarvoor is de sfeer nog iets minder sprankelend. Het heeft iets van een ongemakkelijke verjaardag: een internationaal divers gezelschap van zo'n dertig mensen zit in een kring in de boot te wachten tot de bijeenkomst begint.

"I am waiting for the bitterballs," verexcuseert Reineman zich, lachend, als mensen ongeduldig op hun horloge beginnen te kijken. Met zijn bedrijfje Startup Boot heeft hij nu al zo'n vijftig sessies te water georganiseerd. Deze donderdagmiddag is zijn sloep weer volgeladen met ondernemers uit de digitale wereld. Het thema van vandaag: 'Hoe word je snel een online merk?'.

Reineman - type jonge gast met hippe bril, casual ­gekleed in spijkerjack en chino met omgeslagen broekspijpen - heeft een bedrijfje dat subsidies aanvraagt voor start-ups. Daarvoor bezocht hij geregeld netwerkborrels. Hij stoorde zich aan de vaak geforceerde en ongemakkelijke sfeer daar. "Dat gevoel dat je niet weet met wie je moet praten of uit ongemak een biertje te veel drinkt, waardoor je net iets te gevat uit de hoek komt bij die belangrijke ­salesmanager - dat herken ik heel goed."

Potentiële geliefden
Reineman creëerde een setting waarin netwerken doeltreffend is, maar óók leuk en gezellig. Twee uur varen kost 20 euro, inclusief bitterballen, spreker en bier. "Een boot is ideaal. Daar kun je niet zomaar vanaf en daardoor ga je vanzelf met mensen praten. Ik begin altijd met een voorstelrondje waardoor je meteen weet wie interessant is om eventueel zaken mee te doen. En mocht iemand verloren in een hoekje zitten, dan betrek ik hem in een gesprek."

Netwerken op de fiets

Varen en netwerken gaat goed ­samen, maar fietsen en netwerken net zo goed. Twee voorbeelden.

Capital Tour XXL. Lekker fietsen en ondertussen bedrijven bezoeken: dat is het idee achter de Capital Tour XXL. Tijdens de Capital Week in Amsterdam kunnen ondernemers met een start-up meefietsen met de tour langs mogelijke investeerders. De eerstvolgende editie is 28 september.

Cima Coppi Business Cycling. Elke eerste vrijdag van de maand vertrekt er een pelotonnetje vanaf de Rapha Cycle Club in de Wolvenstraat voor een ‘businessride’: 45 kilometer fietsen en daarna een borrel. Het seizoen loopt van maart tot en met oktober. In de overige maanden wordt gemountainbiket.

Wie vandaag nog wel een duwtje in de rug kan gebruiken, is Youri Hermes (20). Hij heeft tot nu toe niet veel mensen ­gesproken, maar dat komt nog wel goed - het bevalt hem op de boot. "Je bent buiten, dus de omgeving is al een goed gespreksonderwerp. En de beperkte ruimte forceert je om met elkaar in gesprek te komen. Je komt er niet onderuit."

Hermes werkt aan een date-app, Qizme, waarmee hij via een spelletje potentiële geliefden aan elkaar koppelt. "Ik wil hier inspiratie opdoen en ideeën krijgen van mensen die al een tijdje bezig zijn. Niet meteen investeerders werven hoor, al zou dat mooi meegenomen zijn."

Alle ondernemers zullen het beamen: wie een onderneming succesvol wil maken, moet een goed netwerk hebben. Dus is de Amsterdamse agenda elke dag bomvol ­netwerkborrels oftewel 'meet-ups', 'get-togethers' of 'sessions'. Via de app Meetup kun je elke dag zien welke activiteiten er zijn en categorieën volgen. Zo zijn er ­bijvoorbeeld morgen dertig meet-ups in Amsterdam.

Het roer om
Met zo veel dagelijks aanbod, valt een bijzondere locatie, zoals een varende boot, op, denkt Awura Abena (29), advocaat en oprichter van The Creative Women Collective. "Er is elke dag wel wat te doen. Voor een succesvol evenement moet je je focussen op een bepaalde niche in een beroepsgroep, of anders zien op te vallen door een topspreker of een bijzondere locatie."

Abena is ervaringsdeskundige in het organiseren van netwerkevents én in het bijwonen er van. Ze gooide een jaar geleden het roer om en switchte van een goede baan als advocaat in het intellectueel eigendomsrecht naar een eigen bedrijf, waarmee ze elke maand netwerkbijeenkomsten organiseert voor creatieve vrouwen.

Als advocaat stond ze elke donderdag- of vrijdagmiddag wel ergens met 'een glas wijn in de ene en een stapel visitekaartjes in de andere hand'. De sfeer was er haast agressief. "Na afloop moest je die en die hebben gesproken en al je kaartjes kwijt zijn. Op die manier netwerken is niet meer van deze tijd. Nu bedenk je meer op basis van gelijkwaardigheid hoe je elkáár kunt helpen. Dat verklaart denk ik ook waarom er in de stad zo ontzettend veel co-working spaces zijn."

Supermarkt
"Zo'n borrel op een boot werkt verder goed omdat je in een beperkte ruimte bent. Ik merkte het ook: mijn succesvolste evenement was die in een vrij volle, kleine ruimte. Als je je omdraaide, stond er weer iemand anders voor je neus. Er zijn nog nooit zoveel samenwerkingen ontstaan!"

Die beperkte ruimte is ook voor designer Guus Hoeve (34) reden om voor de tiende keer op te stappen. "Na ­afloop heb ik altijd weer wat interessante gesprekken ­gevoerd, vooral omdat je hier het zakelijke en persoonlijke combineert. Je bent lekker aan het varen en vraagt ondertussen: hé, wat doe jij eigenlijk?"

Maar ondanks de goede omstandigheden: garanties voor een nieuwe deal heb je nooit - ook niet op een boot. "Je spreekt honderd mensen en daarvan ga je er uiteindelijk misschien met drie echt zaken doen. Waar je die drie ­tegenkomt, weet je niet. Dat kan hier zijn, maar net zo goed in de supermarkt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden