Netflix verdringt het traditionele tv-kijken

Videoplatforms als Netflix en Videoland snoepen steeds meer kijkers af van de traditionele televisiezenders. De publieke omroep had hier in 2015 het meeste last van. Dat blijkt uit het jaaroverzicht van de Stichting Kijkonderzoek (SKO).

Nederlanders kijken gemiddeld meer dan drie uur per dag naar televisie.Beeld anp

Vertrouwde zenders als NPO 1 en RTL 4 trekken met regelmaat nog enorm veel kijkers. Het best bekeken was Boer Zoekt Vrouw op 15 maart: 4,6 miljoen kijkers. Maar ook het live-Bijbelspektakel The Passion (3,9 miljoen), Wie is de Mol? (3,6 miljoen) en All You Need is Love (3,2 miljoen voor de kerstspecial) hielden Nederland aan de buis gekluisterd. In 2015 keken Nederlanders gemiddeld drie uur en tien minuten per dag naar tv. 'Dat is heel veel,' zegt Guus van der Salm van de SKO.

De instantie die sinds 2002 de kijkcijfers meet in ons land publiceerde donderdag haar jaarrapport. Tóch keek Nederland vorig jaar bijna 5 procent minder televisie dan in 2014. Dat komt deels door het ontbreken van grote evenementen als het WK voetbal en de Olympische Spelen. Maar de SKO wijst ook voor het eerst naar video-on-demanddiensten, waarvan Netflix en Videoland de populairste zijn.

Netflix heef in ons land volgens onderzoeksbureaus 1,3 miljoen abonnees. Vooral de leeftijdsgroep tot 35 jaar kijkt minder televisie. De publieke omroep, nog altijd marktleider, leek hier in 2015 het meeste last van te hebben. Het aandeel in de avond daalde van 36,4 naar 34,1 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden