Nederlanders hebben ingeslagen tijdens Black Friday

Het uit Amerika overgewaaide fenomeen Black Friday heeft afgelopen weekend voor veel extra pintransacties gezorgd.

null Beeld anp
Beeld anp

Volgens cijfers van Betaalvereniging Nederland trokken Nederlanders op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag bijna 58 miljoen keer hun pasje. Dat is 21 procent meer dan een jaar terug en 16 procent meer dan in een normaal lang weekend.

Hoewel Black Friday alleen op vrijdag valt, kiezen veel winkels ervoor aanbiedingen over meerdere dagen te verspreiden. In de cijfers zijn daarom ook transacties van zaterdag, zondag en Cyber Monday meegenomen. Op die laatste dag gaan Amerikanen doorgaans online op jacht naar koopjes voor het feestdagenseizoen.

1,5 miljard
In Nederland werden de afgelopen dagen via online-betaalplatform iDEAL dik 10 miljoen betalingen verricht. Dat is 38 procent procent meer dan vorig jaar en 72 procent meer dan normaal. De online-omzet via iDEAL bedroeg ruim 845 miljoen euro, terwijl de pinomzet uitkwam op dik 1,5 miljard euro.

Betaalvereniging Nederland baseert zich op cijfers van één grote transactieverwerker, equensWorldline. Op basis daarvan is een schatting voor het hele land gemaakt. Cash- en creditcardbetalingen zijn buiten beschouwing gebleven.

Niet alle branches profiteren overigens van Black Friday. Volgens internationaal onderzoek van Stocard, een soort portemonnee-app waarin consumenten klantenkaarten kunnen bewaren, plukken supermarkten bijvoorbeeld amper de vruchten. Ook bouwmarkten scoren nog niet heel goed.

Verder blijkt dat het Black Friday-fenomeen in Nederland populairder is dan in België. Hoewel de trends in beide landen vergelijkbaar zijn, zijn de cijfers uit België minder extreem.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden