Nederland weigerde bombardementen in Irak en Syrië om veiligheid burgers

Nederland heeft in de strijd tegen IS in Irak en Syrië de afgelopen tijd meermaals geweigerd een doel aan te vallen omdat het risico op schade aan burgerdoelen te groot was. Dat gebeurde al tijdens de planning van de missies; voordat er een F-16 in de lucht was.

Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp vanmiddag in Den Haag Beeld anp
Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp vanmiddag in Den HaagBeeld anp

Volgens Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp is er daarom formeel geen sprake van een zogeheten 'rode kaart', waarmee landen uit de coalitie die tegen IS vechten een bombardement kunnen blokkeren. "We spreken pas van een rode kaart als het toestel in de lucht is en zijn doel al heeft doorgekregen. Die hebben we nog nooit hoeven trekken", zei hij dinsdag tijdens een briefing over de Nederlandse missie tegen IS op het ministerie van Defensie.

Vertrouwen
De vier Nederlandse F-16's, die sinds een week naast Irak ook in Syrië actief zijn, bombarderen steeds vaker vooraf uitgekozen doelen, zoals fabrieken waar bermbommen gemaakt worden of logistieke centra van IS. Daarvoor gaven de toestellen voornamelijk luchtsteun aan de Iraakse of Koerdische grondtroepen. Middendorp: "Dat geeft die strijdkrachten zoveel vertrouwen als er een jachtvliegtuig boven hen vliegt."

Hoewel de generaal benadrukte transparant te willen zijn, wilde hij niet zeggen hoe vaak Nederlandse F-16's Oost-Syrië met bommen hebben bestookt sinds de toestellen daar ook actief zijn. "We willen niet dat IS schade aan gebouw X kunnen linken aan onze inzet, waardoor we mogelijk meer gevaar lopen op een tegenaanval. IS weet niet welk land wat doet; het is de coalitie, niet één land."

Voor de Nederlandse missie, zo stelde Middendorp, is het niet van belang of een F-16 in Syrië of Irak actief is. Defensie beschouwt de twee landen als één gebied. "Het maakt niet uit of een gebouwtje nou links of recht van de grens staat", aldus Middendorp. Het is volgens hem in Syrië niet gevaarlijker voor de F-16-vliegers dan in Irak. "Het luchtafweer van IS staat vooral in het westen en we weten waar ze zitten."

Dweilen met de kraan open
Nederland besloot het missiegebied uit te breiden naar Syrië om de situatie in Irak te verbeteren. "Door de aanvoer van bermbommen uit Oost-Syrië was het daar dweilen met de kraan open", verklaarde directeur-generaal politieke zaken Wim Geerts van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Daardoor is in Iraakse steden die worden heroverd op IS de helft van de gebouwen voorzien van boobytraps. Middendorp: "Je loopt tegen een draadje aan en dan ontploft de boel." Daardoor duurt het volgens hem 'enige maanden' voordat steden als Ramadi weer bewoonbaar zijn.

Wel is volgens de Commandant der Strijdkrachten duidelijk dat IS onder druk staat. 30 tot 40 procent van het terrein is teruggewonnen. "IS is nu alleen nog defensief. We moeten nu de druk opvoeren." Dat gebeurt met de bombardementen en met het geven van trainingen aan Iraakse regeringstroepen en strijders van de Koerdische Peshmerga's.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden