Nederland en MH17-landen vragen VN om tribunaal

Nederland, Maleisië, Australië, België en Oekraïne hebben maandag in New York de VN-Veiligheidsraad gevraagd een tribunaal op te richten om degenen te vervolgen die verantwoordelijk zijn voor de MH17-ramp op 17 juli vorig jaar. De landen vinden dat een onafhankelijk tribunaal de beste manier zou zijn om gerechtigheid te krijgen voor de nabestaanden van de 298 slachtoffers.

Een wrakstuk van MH17.Beeld afp

Een internationale rechtbank zou voor iedereen een duidelijke boodschap zijn dat 'de internationale gemeenschap niet tolereert dat de vrede en veiligheid bedreigd worden door de internationale burgerluchtvaart in gevaar te brengen'.

Een tribunaal ingesteld door de Veiligheidsraad is volgens de vijf landen ook de beste manier om voor een rechtszaak internationale steun en samenwerking te krijgen. De landen proberen nu steun te krijgen van alle leden van de V-raad, waarvan Maleisië nu tijdelijk lid is.

Rusland, een van de landen met vetorecht, heeft al gezegd niets te zien in een tribunaal. 'Ik zie geen toekomst in deze resolutie', zei de Russische VN-ambassadeur Vitali Tsjoerkin vrijdag. 'Helaas lijkt dit een poging te zijn om een grandioze politieke show op te zetten, die er alleen maar voor zorgt dat de pogingen de daders te vinden schade oplopen.'

Tsjoerkin vergeleek de MH17-ramp met de aanslag in 1988 op de Pan Am-boeing boven Lockerbie in Schotland. 'Toen kwam ook niemand met de suggestie voor een VN-tribunaal.'

De dochter van een MH17-stewardess, midden, zaterdag tijdens een herdenkingsdienst in Kuala Lumpur voor de slachtoffers.Beeld afp

Oorlogsgebieden

Een jaar nadat Malaysia Airlines-vlucht MH17 boven Oost-Oekraïne werd neergeschoten, vliegen nog iedere dag tientallen burgervliegtuigen boven oorlogsgebieden. Onder meer boven Mali, Zuid-Soedan en de Sinaï-woestijn wordt gewoon gevlogen door maatschappijen als KLM en Air France. Dat meldt de NOS na eigen onderzoek.

KLM en Air France ontkenden dat tot voor kort nog. Ook Lufthansa en British Airways mijden oorlogsgebieden niet.

De NOS komt tot deze conclusie na steekproeven via de databases van de websites planefinder.net en flightradar24.com. Op deze websites zijn niet alleen actuele vluchten te zien, maar ook vluchten die al zijn uitgevoerd.

Uit deze steekproven, die werden uitgevoerd vanaf februari, bleek dat ook grote Europese luchtvaartmaatschappijen als Lufthansa en British Airways nog altijd over conflictgebieden vliegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden