Filmfestival Cannes

Nazi-haaien en Nederlandse hoop in Cannes

In het weekeinde is het topdrukte in Cannes. Er wordt flink gehandeld in al dan niet bizarre films.

De Amerikaanse actrice Michelle Rodriguez arriveert in Cannes voor de screening van de film Mad Max: Fury Road.Beeld anp

Inwoners en dagjesmensen staan uren bij de rode loper en de uitgangen van de hotels te wachten om een glimp van de filmsterren op te vangen. De allergrootsten zijn er dit jaar overigens niet, heel veel zijn het er evenmin.

Buiten het zicht wordt er in Cannes ook - en misschien wel eerst en vooral - in nieuwe films gehandeld. Vooral in films die nog moeten worden gemaakt. In alle vormen en maten. Ze worden aangeprezen in met posters en flyers behangen stands en paviljoens van landen en regio's en sales agents en producenten uit alle hoeken van de wereld.

Op de markt van Cannes waren welgeteld vijftig seconden te zien van The Red Turtle, de eerste avondvullende animatiefilm van Michael Dudok de Wit (die een Oscar won voor Father and Daughter), geproduceerd door de befaamde Japanse Studio Ghibli.

Paul Verhoeven
Op de Croisette, de verkeersader van Cannes, is aan de gevel van een van de vele luxe appartementen die tijdens het festival dienstdoen als kantoor van de sales agents, een enorm doek bevestigd met het gezicht van de Franse ster Isabelle Huppert. Daarmee wordt aandacht gevraagd voor de nieuwe film van Paul Verhoeven, het met Frans geld gemaakt verkrachtingsdrama Elle.

Er is een documentaire in de maak over de jonge jaren van regisseur David Lynch, er wordt geleurd met de laatste, onafgemaakte film van Orson Welles. Er is een documentaire gemaakt over de Dalai Lama (The World Champion of Peace), er wordt gewerkt aan een film over Charlie Hebdo, genaamd I am Charlie. Voor geïnteresseerden kan een privévertoning worden georganiseerd.

Het zijn lang niet alleen artistieke hoogstandjes op de markt in de kelder van het festivalpaleis. In tegendeel, er gaan veel films rond die het 'echte' festival van Cannes nooit en te nimmer zullen halen. Zoals Exodus to Shanghai, een actie-avonturenfilm gecombineerd met een liefdesverhaal, gebaseerd op ware feiten over Dr. Ho, 'de Chinese Schindler'. Of Sky Sharks, 'the ultimate zombies riding flying sharks movie', over door de nazi's genetisch gemanipuleerde haaien die alleen kunnen worden gestopt door gereanimeerde Amerikaanse Vietnamstrijders. Er is een speciale plek ingericht voor korte films: de Short Film Corner.

2200 films
Het is er iedere dag weer een drukte van belang. Er wordt niet geselecteerd, in principe kan iedereen zijn korte film insturen, er worden alleen bepaalde films uitgesloten op formele gronden. Dit keer bevat de 'digitale filmbibliotheek' ruim 2200 titels. Ze kunnen worden bekeken in kleine cabines, producenten kunnen ook een zaaltje afhuren. De 'mini screening rooms' in de Short Film Corner hebben drie stoelen.

In de Corner zijn ook 39 Nederlandse producties te zien, waaronder het voor een Oscar genomineerde animatiefilmpje A Single Life van Job, Joris & Marieke en Alice, het regiedebuut van actrice Hanna Verboom.

Hoeveel belangstelling er is voor Alice (de Nederlandse titel luidt Het Cadeau) weet Verboom niet, vertelde ze gisteravond. 'Ik voel me hier zelf ook een beetje als Alice in Wonderland. Er is een Engels kortfilmkanaal geïnteresseerd, verder ken ik de cijfers niet precies. Ik probeer vooral te netwerken. Ik heb al mensen gesproken, maar vooral Nederlanders in verband met nieuwe regieprojecten.'

Dan moet ze weg; een bevriende Nederlandse producent heeft een mini-screening room voor haar gehuurd. Voor de deur staan vier mensen te wachten. Nederlanders.


Het festival van Cannes duurt t/m 24/5.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden