Plus

Natuurlijk, ook een voetveeg heeft recht op haar dromen

In haar eerste speelfilm geeft de Indiase filmmaakster Rohena Gera subtiel weer hoe beknottend maatschappelijke processen kunnen zijn.

SirBeeld -

"Als ik me zou bekommeren om wat mensen over me zeggen, woonde ik nog steeds in het dorp," zegt de optimistische Ratna tegen een bezorgde collega.

Nu het huwelijk van haar baas Ashwin onverwacht is afgeblazen, leeft zij als inwonende werkster alleen met hem in huis. Wat zullen de mensen wel niet denken?

Sir, de succesvolle eerste speelfilm van de Indiase filmmaakster Rohena Gera, draait om Ratna's ervaring. Toch slaat de titel op Ashwin - hoezeer hij ook aandringt op een minder formele toon, zij kan hem niet anders aanspreken dan met 'meneer'.

Gera maakt van haar hoofdpersonage geen simpel slachtoffer, de onvermijdelijke toenadering tussen haar en Ashwin is dieper en complexer dan een simpel Assepoesterverhaal.

Zeker, Ratna wordt als een voetveeg behandeld door Ashwins moeder en zijn rijke vrienden kijken op haar neer. Maar Ashwin behandelt haar met respect en haar werk biedt ook kansen.

Het bracht haar naar Mumbai, weg van de verstikkende conventies van haar geboortedorp. Met haar inkomen betaalt ze de universitaire opleiding van haar jongere zusje. En in haar vrije uren werkt Ratna aan haar eigen droom: een carrière in de mode-industrie.

Gera vertelt Ratna's verhaal op een warme, bijna gemoedelijke toon, zonder te vervallen in suikerzoete sentimentaliteit. Stilistisch houdt ze het simpel, met kleurrijke beelden die de afstand tussen Ratna en Ashwin benadrukt, ook al delen ze een niet al te groot appartement.

"Iedereen heeft recht op zijn dromen," houdt 'meneer' Ratna voor. Maar wat heb je aan dromen als er geen kans is dat ze uitkomen? Dat geldt zowel voor Ratna als voor hemzelf: ook hij kan weinig kanten op en moet zich houden aan de rol die voor hem klaarligt.

Juist door van geen van haar ­personages een boeman te maken, maakt Gera in haar warme film subtiel ­duidelijk hoe ­beknottend deze maatschappelijke processen kunnen zijn.

Sir

Regie Rohena Gera
Met Tillotama Shome, Vivek Gomber
Te zien in Cinecenter, Rialto, Studio K

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden