Plus

Nasrdin Dchar: 'Me uitspreken? Terroristen zien mij óók als doelwit'

Zondag, op de laatste dag van het Nederlands Theater Festival, staat Nasrdin Dchar in Carré met zijn veelgeprezen solo DAD. Over de reis die zijn vader decennia geleden maakte, Dchars kinderen én de toekomst van ons land.

Nasrdin Dchar: 'Ik moet er niet aan denken om te emigreren. Ik ben hier geworteld' Beeld Anne van Zantwijk
Nasrdin Dchar: 'Ik moet er niet aan denken om te emigreren. Ik ben hier geworteld'Beeld Anne van Zantwijk

Dchar is net verhuisd naar een dorp even buiten Rotterdam. Huisje, tuin­tje, vrouw, dochter en zoon. Het was zijn nageslacht dat hem noopte tot het maken van DAD, een gewichtige maar lichtvoetige voorstelling waarin hij het levensverhaal van zijn vader vertelt.

Dat koppelt Dchar aan het zijns inziens steeds vijandigere klimaat voor mensen met een migratie-achtergrond. Aan het begin van de avond hoort de acteur dat hij papa wordt. Reden genoeg om stevige vragen te stellen: Wil ik hier wel blijven? Wil ik in Nederland mijn kinderen opvoeden?

Cultureel erfgoed
Onder die vragen liggen fundamentelere kwesties. "Wie ben ik? Waar sta ik voor? Hoe verhoud ik me tot de maatschappij en hoe verhoudt die zich tot mij? Dat is altijd wel waar ik mee bezig ben," zegt Dchar. "Daarnaast vind ik het echt belangrijk om de geschiedenis van mijn ouders over te brengen. Dat is een generatie die nu langzaam weg begint te vallen en hun verhalen zijn cultureel erfgoed. Die behoren tot het dna van Nederland.'

Het was niet eenvoudig zijn vader aan het praten te krijgen. "Hij is niet zo'n verteller en heeft ons gesprek tien maanden voor zich uitgeschoven. In december 2016 zou ik beginnen met repeteren, in oktober heb ik hem pas kunnen interviewen. Maar ik ben er trots op dat hij zich uiteindelijk bloot heeft durven geven."

Dchar wisselt tijdens de voorstelling tussen verschillende personages, van wie hijzelf en zijn vader de belangrijkste zijn. De verhalen zijn confronterend. "Ik moet er niet aan denken om te emigreren. Ik ben hier geworteld. Dit is mijn thuis. En dan leef ik nog in een tijd waarin je via Skype heel makkelijk contact kunt maken met de andere kant van de wereld."

Harmonieuze toekomst
"Mijn vader had dat allemaal niet. Ik zou het goed vinden als kinderen op school les krijgen over de offers die mensen zoals hij hebben gemaakt. Dan zouden ze misschien beter begrijpen dat het niet zomaar even een beslissing was."

Dchars bewustzijn ontstaat ergens halverwege de jaren tachtig in het Noord-Brabantse stadje Steenbergen. Vrijwel overal waar de kleine Nasrdin kwam, was hij de enige jongen met een Marokkaanse achtergrond. In DAD vertelt hij over jeugdvriend Mike en zijn vader. Het contact was altijd hartelijk, maar de laatste jaren bekoelde de relatie. Dat moslimterrorisme, daar had hij toch zeker niets mee te maken?

"Ik ben natuurlijk een acteur, een verhalenverteller die een mooie voorstelling wil maken. Maar ik wil óók een steentje bijdragen aan een harmonieuze toekomst voor mijn kinderen. Dat is echt nodig."

Gevaarlijk
"Laatst weer met Buma. Die had het over de 'gewone' Nederlander, die 'verweesd' achter zou blijven. Daar bedoelt hij mij niet mee, hoor, en dat is gevaarlijk. Daarmee creëer je verdeeldheid. Als je mensen maar vaak genoeg het idee geeft dat ze er niet bij horen, gaan ze vanzelf denken: fuck dat Nederlanderschap.'

Dat er in de jaren tachtig nog vriendelijker tegen migranten werd aangekeken, heeft niet alleen te maken met terrorisme, denkt Dchar. "Toen hadden mensen misschien nog steeds het idee dat het tijdelijk was. Dat de 'gastarbeiders' terug zouden keren. Dat idee heeft mijn vader zelf ook gehad. Snel veel geld verdienen en dan weer naar Marokko om daar een goed leven op te bouwen. Maar er werd te weinig verdiend om dat waar te kunnen maken. Het enige alternatief was gezinshereniging. En zo is het bij heel veel migranten gegaan."

Mensen vragen Dchar soms afstand te nemen van Moslimterrorisme. "Ik vind dat heel moeilijk. Daarmee creëer je een soort vibe dat als ik me níét uitspreek, níét de straat opga, ik het automatisch met de terroristen eens ben. Onzin. Ze zien mij óók als doelwit. Bovendien weiger ik die motherfuckers als onderdeel van de islam te zien."

"Zij misbruiken de islam. Volgens mij scoor je punten bij wie of waar je ook in gelooft door middel van liefde, respect en fatsoen, niet door mensen af te slachten. Come on. Eén van de belangrijkste regels in de Koran is: 'Wie een onschuldig mens doodt, doodt de hele mensheid."

DAD, Carré, zondag, 16.00 uur, Podium Mozaïek 22-23/9, De Meervaart 27 t/m 29/11, De Kleine Komedie, 17/12

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden