NASA-ingenieur scoort hit met iPad-Halloweenkostuums

Twee jaar geleden gooide NASA-ingenieur Mark Rober hoge ogen met een creatieve Halloween-uitspatting. Door een iPad op zijn buik en een iPad op zijn rug te binden en de camera's aan te zetten, leek het net of hij een gapend gat in zijn buik had. De YouTube-video waarin hij uitlegt hoe hij dit doet, werd miljoenen keren bekeken. Nu heeft Rober zijn baan bij NASA opgezegd om zich te kunnen wijden aan interactieve Halloween-kostuums.

Nadat zijn originele idee de hele wereld overging, ontwikkelde hij in zijn vrije tijd een smartphone-app en begon hij met het verkopen van bijpassende T-shirts in een eigen webwinkel. In een maand tijd had Rober al 250 duizend dollar omgezet. Deze zomer werd zijn bedrijfje gekocht door een Britse maker van morphsuits, spandexpakken die het hele lichaam bedekken.

Je baan blijft bestaan
Rober trad bij NASA uit dienst om creatief directeur van het bedrijf te worden. 'Bij NASA zeiden ze: je moet deze kans grijpen, je baan hier blijft wel bestaan', zegt Rober tegen Business Week. Rober maakte bij NASA onderdeel uit van het team dat marsverkenner Curiosity ontwikkelde.

De collectie omvat inmiddels allerlei interactieve pakken, geschikt voor verschillende smartphones, waaronder pakken waarbij het lijkt of de ingewanden eruit zijn gevallen, pakken met bewegende zombieogen en pakken met kloppende harten.

De pakken zijn inmiddels behoorlijk populair, twee weken voor Halloween is de verkoop al met 400 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Rober hoopt zijn bedrijf breder te trekken dan Halloween. Zo is hij al met Walt Disney in gesprek voor pakken rondom Disney-helden en werkt hij aan Kerst-pakken. 'Het is niet iets wat je drie keer per week zou dragen, maar wel als je een indruk wilt maken als je uitgaat. Volgens ons is er zeker een markt voor'.

Beeld Digital Dudz
Rober maakte bij NASA onderdeel uit van het team dat marsverkenner Curiosity ontwikkelde.Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden