Naomi Campbell woedend om chocoladereclame

Naomi Campbell is kwaad op chocoladefabrikant Cadbury. Die vergelijkt het Britse fotomodel in een nieuwe advertentie met zijn reep Bliss.

Fragment van de gewraakte chocoladereclame.

De advertentie bevat een afbeelding van de reep te midden van een bergje diamanten, met daarboven de tekst: 'Aan de kant Naomi, we hebben een nieuwe diva' ('Move over Naomi, there's a new diva in town').

Vernederend
'Ik ben geschokt', zegt het fotomodel in de Engelse krant The Independent. 'Het is vernederend om als chocola te worden omschreven, niet alleen voor mij, maar voor alle zwarte vrouwen en zwarte mensen. Ik zie de grap er niet van in. Het is beledigend en pijnlijk.'

Cadbury weigerde de advertentie aanvankelijk in te trekken. De fabrikant noemt de tekst 'luchthartig', maar heeft nu toch besloten de campagne voor onbepaalde tijd op te schorten. Campbell overweegt niettemin naar de rechter te stappen vanwege de belediging aan haar adres. Ze wordt gesteund door zwarte actiegroepen als Operation Black Vote.

Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden