Nachtelijke afsluiting Wallen tegen rondrijdende taxi's

Het is ook 's nachts een komen en gaan van auto's in het wallengebied, vooral van taxi's. Stadsdeel Centrum wil deze overlast met nachtelijke wegafsluitingen aanpakken.

Beeld Marc Driessen

Het is op de Oudezijds Voorburgwal op nachten in het weekend zelfs drukker met autoverkeer dan overdag, bleek uit kentekenonderzoek eerder dit jaar.

Opvallend is dat veel auto's daarbij meerdere keren door dezelfde straat rijden, ook vaker in hetzelfde weekend. Met name taxi's rijden continu rond omdat er geen plek is op de standplaatsen. Gemiddeld rijden 329 taxi's per uur rondjes.

De rondrijders zorgen bij binnenstadbewoners voor geluidsoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit.

Drie hoofdroutes
Het stadsdeelbestuur stelt een proef van een half jaar voor om dit rondjes rijden tegen te gaan. Tussen 22.00 uur 's avonds en 6.00 uur 's ochtends op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag moeten verschillende straten rond de Wallen met borden en paaltjes worden afgesloten. Het gaat onder meer om een stuk van de Nieuwmarkt en de zuidelijke Burgwallen.

De afgesloten straten blijven wel gewoon bereikbaar voor onder meer hulpdiensten en bewoners, maar al het andere verkeer kan alleen nog gebruik maken van de hoofdroutes: Sint Antoniesbreestraat-Geldersekade en Rokin-Damrak.

Pop-up standplaats
Het stadsdeel hoopt hiermee de taxi's meer te verspreiden over grotere routes, in plaats van de kleine rondjes die ze nu rijden. Taxi's zorgen echter voor de minste overlast wanneer ze snel passagiers kunnen oppikken en verder kunnen rijden.

Daarom moet tijdens de proef op de route Sint Antoniesbreestraat en Geldersekade een zogenaamd 'stop & go'-regime komen. Dat betekent dat taxichauffeurs overal mogen stoppen om klanten op te pikken, om daarna hun weg te vervolgen. Ook moet er op de Nieuwmarkt een pop-upstandplaats komen voor taxi's.

Waterbedeffect
Onder de bewoners bestaat de vrees dat door de wegafsluitingen het verkeer nu juist in andere straten voor meer overlast gaat zorgen, oftwel een waterbedeffects. Tijdens de proef zullen in elk geval de Prins Hendrikkade en de Valkenburgerstraat dan ook extra in de gaten worden gehouden. Waar nodig worden nieuwe maatregelen getroffen.

Als het stadsbestuur akkoord gaat, kan de proef in maart 2018 van start gaan.

Lees ook: Autodrukte in Nieuwmarktbuurt 's nachts groter dan overdag

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden