Plus

Nachtburgemeester: zes jaar laveren tussen festivals en druktedebat

Uitgaan in Amsterdam is nog nooit zo divers geweest. Dansen kan het hele jaar door, klokje rond. Maar volgens vertrekkend nachtburgemeester Mirik Milan ligt er nog genoeg werk voor zijn opvolger.

Scheidend nachtburgemeester Mirik Milan: 'Verruimde openingstijden zorgen juist voor minder overlast.'Beeld Ivo van der bent

Geld heeft het hem naar eigen zeggen niet veel opgeleverd. Wel status. Want wie zich nachtburgemeester van Amsterdam mag noemen, is toch een hele meneer in het uitgaansleven. Helemaal nu er wereldwijd zeker negen nachtburgemeesters zijn bijgekomen, in navolging van Amsterdam.

Mirik Milan (36) is trots op het instituut dat hij heeft uitgebouwd en
geprofessionaliseerd. "Die 24 uursvergunningen waren het kantelpunt. Maar als ik na al die tijd van twee dagen in de week gratis werken - daar kwam het de eerste twee jaar op neer - weer eens een schouderklopje kreeg van een club­eigenaar, dan dacht ik weleens: waar ben ik mee bezig? Mijn opvolger komt in een gespreid bedje."

Het is hoog tijd om te vertrekken, vindt Milan zelf. Hij gaat niet meer wekelijks uit zijn plaat in Disco Dolly. "Ik ben 36. Die tijd heb ik wel gehad." Overigens is Disco Dolly een club die hem eraan herinnert dat hij niet alles kon bereiken wat hij wilde.

"Er zijn 24 uursvergunningen uitgegeven. En rond de uitgaanspleinen gelden 'verlaatjes', waardoor zaken tot 8.00 uur open mogen blijven. Maar als je buiten die gebieden valt, dan heb je daar geen recht op, zoals de Dolly," verzucht hij.

"De evaluaties wijzen uit dat de overlast voor de buurt afneemt door ruimere sluitingstijden. We hadden een deal over een brede uitrol van die verlaatjes, maar die is gesneuveld in de discussie over drukte in de stad. Daardoor zijn de openingstijden nu enorm versnipperd, daar baal ik van."

Is het niet logisch dat het nachtleven en de drukte in de stad worden gekoppeld?
"Nee. Het nachtleven wordt ten onrechte bij het druktedebat betrokken. Tijdens het Amsterdam Dance Event waren er 90.000 buitenlandse bezoekers, maar voor de politie was het niet drukker dan een reguliere zaterdagavond. De mensen komen voor iets specifieks, waardoor ze minder geneigd zijn rotzooi te trappen. En daarbij: verruimde openingstijden zorgen juist voor minder overlast, want daardoor gaat niet iedereen op hetzelfde tijdstip naar huis."

Ook de overlast van festivals is een kwestie.
"Ik ben anderhalf jaar bezig geweest met het festivalbeleid. De gemeente heeft eigenlijk geen flauw idee wat overlast is. Er is geen adequate afhandeling van klachten, dus organisatoren weten niet precies wat ze moeten doen om het voor bewoners beter te maken.

En het is maar een kleine groep bewoners die pertinent tégen festivals is. Die schreeuwen heel hard. Festivalorganisatoren hebben heus niet als doel om parken te vertrappen, geld te grijpen en ervandoor te gaan. Ze willen zich best beter gedragen, maar dan moeten ze wel weten wat het probleem precies is."

Waar staat het Amsterdamse nachtleven nu?
"Het gaat ontzettend goed. We staan op hoog niveau, het aanzien van ons uitgaansleven is flink gestegen. Maar ons nachtleven is nog wel behoorlijk gesegregeerd. Ongeveer de helft van de Amsterdamse jongeren heeft een migranten- achtergrond, maar kom ik die allemaal tegen in de club? Nee, daar kan ik eerlijk over zijn."

Hoe komt dat?
"De focus op veiligheid werkt segregatie in de hand. Het simpelste, maar helaas waargebeurde, verhaal is dit: een portier laat acht mannen met een vluchtelingenachtergrond toe in een club. Die staan vervolgens binnen, zonder geld, terwijl ze vrouwen in hun billen knijpen. Logisch dat zulke bezoekers niet welkom zijn.

De mensen van De School willen bij wijze van spreken dat een vrouw haar shirt moet kunnen uittrekken als ze dat voelt tijdens het dansen. Dan moet het wel veilig zijn. Ik snap de clubeigenaar die dit zegt. Maar ik snap ook de wens om inclusiever te worden."

Hebt u daar in uw zes jaar als nachtburgemeester iets aan kunnen veranderen?
"Nee, dit is een onderwerp waar we pas anderhalf jaar geleden mee aan de slag zijn gegaan. In zo'n korte tijd krijg je weinig voor elkaar."

Segregatie en discriminatie zijn al jaren een probleem in het Amsterdamse nachtleven. Waarom had het geen prioriteit?
"Er was heel weinig toen ik begon. We vonden andere zaken belangrijker. We wilden eerst meer creatieve diversiteit bereiken met 24 uursvergunningen. Dat is nu gelukt. Als je nu terugkijkt, zou je kunnen zeggen dat ik er misschien meer aan had kunnen doen.

Maar ik had het ook helemaal niet kunnen benoemen, dat doe ik nu wel. En bovendien: er was geen financiering voor dit soort dingen."

U was veel in het buitenland. Wat deed u daar?
"Ik sprak vaak op bijeenkomsten over hoe we in Amsterdam met het nachtleven omgaan. Van het geld dat we daarmee verdienden, konden we mensen aannemen. Dat was onze grootste inkomstenbron de afgelopen jaren. Natuurlijk was het beter geweest als ik die tijd in Amsterdam had kunnen besteden, maar het is nog steeds lastig om structureel subsidie te krijgen van de gemeente. Jammer, want we zijn echt een verbindende factor in de stad. We geven ook advies. Ik vind het instituut nachtburgemeester een bescheiden investering."

Kent stappend Amsterdam u goed genoeg na zes jaar?
"Als ze niet onze kant op kijken, weten ze niet wat er gebeurt. We hebben vorig jaar wel 13.000 handtekeningen opgehaald met een petitie voor een eerlijker dialoog over het festival­beleid. Het kost veel tijd en energie om jongeren te bereiken."

Wat moet er nog meer gebeuren? Oftewel: wat staat uw opvolger te wachten?
"We hebben een Acht van de Nacht opgesteld, met daarin dingen die echt moeten veranderen. Bekend is onze strijd voor een eind aan het geweld tegen drags, of de toename van vrouwen op leidinggevende posities in de club­wereld. Maar er moet ook iets gebeuren om culturele vrijplaatsen te beschermen. Kijk naar het NDSM-terrein, ik denk niet dat de bewoners van Pontsteiger tientallen festivals per jaar gaan accepteren. In andere landen is het heel gewoon dat een projectontwikkelaar geluidsisolatie financiert als er woningen rondom een uitgaansplek verschijnen."

Dus door de groei van de stad raakt de club­cultuur in de verdrukking?
"Er gaan 50.000 woningen bijkomen de komende jaren. De druk op de vrije culturele ruimte gaat alleen maar toenemen. We zien ook wel dat de gemeente begrijpt dat cultuur belangrijk is. Maar het stedelijk weefsel wordt meer gebouwd door clubs, festivals en nachtleven, dan door Nationale Opera en Ballet. Dat is eenrichtingsverkeer. Ik vind dat wij te weinig credits krijgen voor de verbinding die we leggen en de kracht die daarin zit."

Wie wordt de opvolger?

Lijkt het je wel wat om Mirik Milan op te volgen als nachtburgemeester? Goed nieuws: iedereen kan zich aanmelden voor de verkiezing.

Je moet wel aan een aantal eisen voldoen. Je moet onder meer charismatisch zijn, veel kennis hebben van het nachtleven, een groot draagvlak hebben in de scene en pure liefde hebben voor de nacht en de inwoners van Amsterdam. Het is een betaalde baan die drie à vier dagen per week in beslag neemt en waarvoor je geregeld aan tafel zit met het stadsbestuur.

De jury bestaat uit vijf leden, waaronder een lid van de raad van toezicht, en bepaalt samen met het publiek wie de nieuwe nachtburgemeester wordt. Vooraf wordt een online stemronde gehouden om de stem van het publiek te bepalen.

Er kunnen maximaal zes kandidaten meedoen. Als zich meer mensen aanmelden, worden er voorrondes gehouden. Aanmelden kan via nachtburgemeester.amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden