Plus Klapstoel

Naaz: 'Ik heb een nogal ingewikkeld hoofd'

Naaz Mohammed (1998), beter bekend als Naaz, is muzikant. Na het succes van haar ep Bits of Naaz werkt ze nu aan een tweede. Zondag staat ze op Rock Werchter.

Naaz: 'Dat ik dit jaar twee Edisons won, raakte me omdat mijn hele familie aanwezig was.' Beeld Harmen de Jong

Gorinchem

"O ja! Daar ben ik geboren, maar zo voelt het niet. Ik was twee toen we naar Rotterdam verhuisden. Ik groeide op in Oud-IJsselmonde."

"Als kind was ik niet erg sociaal; ik zat thuis of was op school. Mijn ouders zijn Koerdisch en zijn tijdens de Golfoorlog uit Irak gevlucht. Dat uitte zich in cultuurverschillen: ik werd redelijk streng en beschermend opgevoed."

"Ik was als kind al heel fantasierijk en schreef boekjes vol met verhaaltjes of gedichten. Ik voelde altijd de urgentie om dingen te zeggen, maar mensen willen niet altijd naar je luisteren. Uit eigen keuze - en vaak ook niet uit eigen ­keuze - was ik op mezelf en leerde ik dat je door dingen op te schrijven jezelf op een concrete manier kunt confronteren met je gedachtes."

"Ik weet nog dat mijn beste vriendin in groep 3 naar een andere school ging. Daar was ik zo ­verdrietig over dat ik een boekje voor haar heb geschreven - een alternatieve versie van Hans en Grietje. Ik heb het nooit aan haar kunnen ­geven. Laatst kwam ik het boekje ineens tegen. Misschien kunnen we haar vinden? Ze heet Kirsten, maar haar achternaam ben ik vergeten."

Stil

"De overgang tussen de basis- en de middelbare school was groot. Toen ik naar de middelbare school ging, dacht ik zoals wel meer kinderen: en nu ga ik zelfverzekerd zijn! Op enig moment ging het feit dat ik altijd wat te zeggen heb tegen me werken."

"Een meisje uit onze klas werd heel erg gepest door een groepje meiden. Toen ben ik voor haar opgekomen en naar de docent gestapt. Iets waar ik achteraf absoluut geen spijt van heb, maar destijds werd ik zelf het mikpunt. Bij gym werd tijdens trefbal alleen op mij gegooid en ik werd belachelijk gemaakt om mijn uiterlijk. Het voelde alsof docenten bang waren voor die meisjes, want er gebeurde niks."

"Toen heb ik gedacht: ze pesten me omdat ik mijn mond opendoe, dus als ik niks meer zeg, houdt het op. Ik weet nog dat onze docent levensbeschouwing een verhaal vertelde dat basically over mij en die meisjes ging, maar hij verwoordde het op een andere manier."

"Daardoor kon hij zonder concreet te worden iets aan de kaak stellen. Terwijl hij het vertelde, keek hij mij aan. Dat raakte me. Het betekende veel voor me dat hij het zag en míj zag. Voor mij was het gek te realiseren dat mensen gewoon aardig kunnen zijn. In een belangrijke fase van mijn leven - tussen 13 en 15 jaar - had ik vooral geleerd dat mensen heel naar zijn."

Ongeluk

"Dat is een keerpunt geweest. Zo'n vier jaar geleden hebben mijn ouders tijdens een vakantie in Turkije een auto-ongeluk gehad. Ze waren onderweg naar een stadje in de bergen toen de rem van de auto het begaf."

"Ze zijn in een ravijn van 15 meter gestort, maar ze hadden alleen een paar schrammen en bulten. Dat is een miracle. Ik denk dat het voor ons allemaal - mijn ouders, maar ook mijn twee broers en ik - een moment was waarop we dachten: wees wie je bent, doe wat je wil."

"Sindsdien zijn we veel opener naar elkaar. Muziek was lange tijd een no-go voor mijn ouders en ik mocht me niet kleden zoals ik wilde of omgaan met de mensen die ik wilde. De laatste jaren is dat omgedraaid. Mijn beste vriendin zei ooit tegen mij: 'Sommige dingen veranderen nooit.' Ze veranderen dus wél."

Bits of Naaz

"Mijn eerste ep. Hij kwam nog geen half jaar geleden uit, maar ik ben net terug van drie weken in Zweden en Noorwegen waar ik gewerkt heb aan nieuwe muziek. Als ik nu naar Bits of Naaz luister, zou ik dat al niet meer kunnen maken. Het is een geluidsfotoalbum van mezelf, over hoe ik me toen voelde, maar nu ben ik alweer verder in mijn ontwikkeling."

10,5 miljoen streams

"Words, een track van die ep, is 10,5 miljoen keer gestreamd ja. Het gaat over mijn beste vriend, mijn manager Arjan Bedawi, en hoe ­eenzaam ik was, alleen op mijn kamer."

"Ik ging niet naar school omdat ik niet was aangenomen voor de hbo-opleiding waarvoor ik me had ingeschreven en ik kon niet naar de studio omdat ik van mijn ouders niet zonder een van mijn broers mocht. Ik had bijna geen sociaal contact meer, voelde me alleen en Arjan belde me toen vaak."

"Het liedje gaat over die telefoongesprekken. Ik zal er altijd een connectie mee voelen omdat het over een persoon gaat waar ik kogels voor zou vangen. Arjan is ook Koerdisch en heeft een grote rol gespeeld in wat ik nu doe."

"Hij heeft de afgelopen vier jaar veel gesprekken gevoerd met mijn ouders over mij. Het is bijzonder dat juist dat liedje zo veel mensen heeft aangesproken."

Slaapkamer

"Bits of Naaz is bijna helemaal gemaakt in mijn slaapkamer. Dat ik daar begon, is niet om daar nu interessant over te doen, maar vooral omdat ik niet echt een andere keuze had. Nu heb ik die keuze wel."

"Ik heb een nogal ingewikkeld hoofd waarin voortdurend wordt nagedacht. Ik vond het moeilijk worden om te slapen in dezelfde ruimte als waar ik donkere muziek maak. Mijn studio is nu verplaatst naar de schuur, maar ik maak nu vooral muziek met andere mensen."

"Het is een soort therapie voor mij. Ik heb op mijn eerste ep geen enkel verdrietig liedje staan, omdat het me mentaal niet lukte om die tracks af te maken. Daar ging ik helemaal kapot aan. Nu ligt de productie niet meer alleen in mijn handen."

"Nu ik de oren van andere mensen erbij heb, was de studiotijd een grote achtbaan. Ik heb vet veel gehuild, gelachen en gedanst. Als je 18 jaar lang afgezonderd bent geweest van de wereld en in één keer zichtbaar bent voor mensen, doet dat veel. Ik ben nog steeds het meisje dat gepest werd, het meisje dat niet geaccepteerd werd zoals ze was. Dat hoor je terug, denk ik. Ik hoop de ep voor mijn show in Paradiso in oktober te releasen."

Edisons

"Dat ik dit jaar twee Edisons won, raakte me omdat mijn hele familie aanwezig was. En ik kon allemaal artiesten ontmoeten die ik tof vind. Het is een erkenning vanuit de industrie, dat is bijzonder en ik ben er dankbaar voor. Maar prijzen winnen is niet iets wat me wakker houdt. Het proces is het allermooiste."

Optreden

"Als ik muziek maak, zoals de afgelopen weken, voel ik me heel goed. Met optredens ligt het ­lastiger, al gaat dat steeds beter. Soms zijn er optredens waarbij het lijkt alsof het publiek vindt dat jij hen onder de indruk moet krijgen."

"Ik ben er niet om een perfecte performer te zijn en een sicke show neer te zetten. Ik ben er om létterlijk mezelf te zijn. Dat is mijn muziek. Als critici recensies willen schrijven over wat er precies wel en niet goed ging, moeten ze dat vooral doen, want dat is hun beroep, maar ik ben er niet om keihard applaus te krijgen."

"Ik ben er om liedjes te laten horen die ik met heel veel verdriet of heel veel geluk in een piepklein kamertje heb gemaakt. Het is een stukje van mezelf en ik vind mezelf heel dapper om dat te delen."

Rock Werchter

"Dat vind ik spannend, ja. Ik heb drie weken in een andere wereld gezeten en moet nu terug naar een andere wereld. Het is best moeilijk om van super introvert naar extravert te gaan. Ik heb afgelopen week nog een festival gehad in Zwitserland en na Rock Werchter wachten optredens in Parijs en in Engeland en Ierland."

"We gaan nieuwe tracks spelen die we afgelopen week pas voor het eerst hebben gerepeteerd. Mijn manager had daar zijn twijfels bij, maar ik zei tegen hem: dude, sinds wanneer doen wij dingen niet omdat we bang zijn? Soms gaat het misschien helemaal fout, maar soms gaat het ook helemaal goed. Zo hoort het te zijn."

Kanye West

"Ik leg zijn politieke standpunten even aan de kant, want eerlijk gezegd interesseert me dat niet. Ik voel me wel verbonden met Kanye West omdat hij heel veel van die rants heeft."

"Toen ik dat zag, dacht ik voor het eerst dat ik dus niet de enige was die irritant veel praat over wat ik vind. Wat ik ook inspirerend vind: hij creëerde in het begin van zijn carrière alles zelf, maar hij durft het ook uit handen te geven. Dat is ego-vrij."

"Er zijn genoeg muzikanten die niet openstaan om met andere mensen te werken omdat ze willen zeggen dat ze het allemaal zelf hebben gedaan. Ik ben er om de beste versie van een liedje te maken en niet om mijn ego zo veel mogelijk te laten strelen. Het is veel leuker om te delen."

Muzikaal verliefd

"Dat ben ik geworden op een aantal mensen, omdat zij mijn gevoelens naar akkoorden hebben kunnen brengen. Het gevoel dat iemand je zorgen en onrust begrijpt, is heel bijzonder. De afgelopen opnameperiode was voor het eerst in tijden dat ik me niet alleen heb gevoeld in mijn hoofd."

"Ik heb mensen letterlijk verteld: I'm musically in love with you. Het was de eerste keer dat ik lang weg was van huis. Voor mijn ­ouders is dat heel gek, maar ze steunen me nu."

"Ze hebben zich opengesteld voor mijn dromen. Daar ben ik elke dag dankbaar voor en ik hoop daarin een inspiratie te kunnen zijn voor ouders: laat je kids doen wat ze willen, want dat is de enige manier hoe je echt gelukkig wordt - ook als ouder."

Verliefd

"Ik heb altijd gezegd dat ik nooit ga praten over mijn liefdesleven. Als je wil weten hoe het op dat vlak zit, moet je naar mijn muziek luisteren. Ik ben heel open, maar niet over dit."

Dragan Bakema

"Goeie naam! Een acteur? Nee, ik ken hem niet, maar wat een goeie naam."

Naaz staat zondag op Rock Werchter. 5 oktober treedt ze op in Paradiso.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden