Plus

Naar de tandarts of masseur op het werk: 'Helemaal ontspannen'

Een outfit kopen op het werk, de tandarts daar laten komen of er je fiets laten repareren: zulke servicebedrijfjes zijn in opkomst. Werknemer blij, werkgever blij.

Fleur Mulders (De Atleetfabriek): 'Mijn ervaring is dat de werkdruk over het algemeen is toegenomen. Voor werknemers is het lastig om naast het maken van carrière bewust te leven, terwijl daar juist steeds meer behoefte aan is' Beeld Ted Struwer
Fleur Mulders (De Atleetfabriek): 'Mijn ervaring is dat de werkdruk over het algemeen is toegenomen. Voor werknemers is het lastig om naast het maken van carrière bewust te leven, terwijl daar juist steeds meer behoefte aan is'Beeld Ted Struwer

Het viel Nick Dekker (27) 4,5 jaar geleden op dat de mensen die het meeste te besteden hebben maar weinig momenten vinden om hun geld uit te geven. "Ik merkte bij werkende mensen om me heen dat vooral kleding- en schoenverzorging lastig te regelen was. Waar haal je de tijd vandaan om naar de stomerij of schoenmaker te gaan, en een paar dagen later je spullen weer op te halen, terwijl dat soort zaken vaak om 18.00 uur sluit?"

Dat kan makkelijker, dachten Dekker en zijn compagnon Frederick Houtenbos (29), en in de zomer van 2012 richtten ze hun bedrijf The Office Service op.

In eerste instantie faciliteerden ze alleen kleding- en schoenservices bij bedrijven, maar de vraag nam toe. Nu bieden ze ook bijvoorbeeld een fietsenmaker of kapper aan, stressverminderingstrainingen en bedrijfsfietsen.

Tevreden werknemers
De werkgever kiest de diensten voor zijn personeel en The Office Service regelt de leveranciers, met wie werknemers via app en website een afspraak kunnen maken. Ook de betalingen, in de meeste gevallen voor de eindgebruiker, gaan via de app.

Houtenbos: "Werkgevers verwachten steeds meer van hun personeel. Mensen werken vaker ook 's avonds en soms zelfs de weekenden. Door bij ons diensten af te nemen, kun je als werkgever iets terugdoen. Vaak zijn dit bedrijven met tweehonderd tot tweeduizend werknemers."

Een voorbeeld is ING, dat sinds vorig jaar The Office Service inzet voor een nieuwe, flexibele manier van werken. Patricia Attevelt (41), programmamanager bij ING: "Met extra services zoals een stomerij, kapper en manicure vergemakkelijken we het dagelijkse leven van onze medewerkers. Zij besparen tijd en het geeft hen minder druk, wij krijgen er tevreden werknemers voor terug."

Ontbijtsessie
Martijn Bruins (44) werkt bij ING en laat zich elke twee weken masseren. "Zo kan ik even helemaal ontspannen. Omdat de masseur langskomt en het maken van een afspraak via de app heel simpel is, maak je er snel gebruik van."

Dekker en Houtenbos hebben de drijfveren van werk­gevers om met hen samen te werken de laatste jaren enigszins zien veranderen. "Voorheen gingen bedrijven vooral met ons in zee om een fijne sfeer op kantoor te creëren, maar steeds vaker willen ze daarnaast inzetten op het welzijn en de gezondheid van hun werknemers."

Zo realiseerde The Office Service een op maat gemaakt programma voor TMF-group. Naast schoen- en fietsreparatie, stelde het bedrijf een budget beschikbaar voor diensten als een stress relief-sessie, cursus om te stoppen met roken en ontbijtsessies met en over gezonde voeding. Leonie Metten (36), hr-officer bij TMF-group: "We willen zo het psychische en fysieke functioneren van onze medewerkers op de lange termijn bevorderen."

Puzzelen
Dat wil ook de Amsterdamse Fleur Mulders (31) met haar bedrijf De Atleetfabriek, bestaande uit ruim vijftig trainers, diëtisten en coaches. "Mijn ervaring is dat de werkdruk over het algemeen is toegenomen. Voor werknemers is het lastig om naast het maken van carrière bewust te leven, terwijl daar juist steeds meer behoefte aan is."

De Atleetfabriek helpt met een programma op maat dat twintig weken duurt en dat de werkgever bekostigt. De activiteiten zijn zo veel mogelijk op en nabij de werkplek. "Meestal bieden bedrijven werknemers aan om op vaste tijden in de week te sporten, maar wij draaien het om en vragen ieder individu naar zijn persoonlijke mogelijkheden en beschikbare tijden. Dan gaan we puzzelen om te zorgen dat er voor elk wat wils is."

Voor de mensen die echt niet willen sporten, zijn er voedings- of mindfulness­sessies. "Als je het individu centraal stelt, merk je dat mensen vaak echt wel willen en na twintig weken vitaler, energieker en ook collegialer zijn."

Laagdrempelig
Fit20 maakt sporten op de werkvloer mogelijk, in een trainingsvorm van je één keer per week twintig minuten. Omdat je én in slow motion én in een koude ruimte traint, zweet je niet en hoef je dus niet te douchen.

"Je traint heel intensief en altijd met een personal trainer. Omdat mensen worden doodgegooid met het idee dat je wekelijks drie keer een uur moet sporten, vinden ze onze vorm eerst maar vreemd," zegt directeur Rob Reuters (53). "Maar we geven jouw lichaam de juiste prikkels door middel van krachtoefeningen, die onder hoge spanning worden uitgevoerd. Zo train je heel effectief."

Fit20 werkt met 'losse' vestigingen en met studio's in bedrijven, zoals bij Randstad. Monique Verkleij (46) is businessanalist bij Randstad en sport sinds 2,5 jaar bij Fit20.

"Ik dacht: mooi verhaal, maar kan dat in twintig minuten? Het is wel echt zo. Als ik een paar weken niet train, zoals in de zomervakantie, voel ik echt verschil. En dan met name in mijn spieren, want voor mijn conditie loop ik regelmatig een rondje hard. Het fijne eraan vind ik dat het zo laagdrempelig is. Ik hoef me niet om te kleden en een sessie duurt niet langer dan een koffiepauze."

Pauzeshoppen
Carmen West, een kledingbedrijf dat zich richt op werkende vrouwen, is net zo toegankelijk. Behalve een winkel op de Haarlemmerdijk en een webshop, heeft het bedrijf de concepten On Request - waarbij het outfits selecteert op basis van een online intakeformulier - en On Tour.

Dat laatste houdt in dat het kledingbedrijf bij klanten - vaak grote kantoren - langsgaat, zodat werknemers in hun pauze kunnen winkelen. "Ik heb zelf drie maten in mijn kast liggen," zegt oprichter Eline Westerhof (28), "daardoor blijft online shoppen lastig. Bovendien merk ik dat vrouwen niet goed weten waar ze werkkleding kunnen kopen. Omdat wij heel gericht inkopen, hebben klanten vaak binnen een kwartier een heel nieuwe outfit."

Tessa Reef (36) is klant: "Ik ben niet echt het type vrouw dat van shoppen houdt en al helemaal niet als ik daarvoor op zaterdag de Kalverstraat in moet. Wanneer Carmen West op mijn werk langskomt, is dat een gemakkelijke manier om te vinden wat ik zoek en een leuke invulling van mijn pauze."

Online gemak
Of dan niet de hele afdeling in dezelfde kleren loopt? "De keuze is breed genoeg, maar het is een keer voorgekomen dat mijn collega en ik dezelfde trui kochten. Toen besloten we die maar niet te vaak naar het werk te dragen."

ShirtbyHandklanten zullen dat soort problemen niet snel ervaren; het bedrijf biedt handgemaakte overhemden voor mannen en vrouwen. Oprichter Pieter-Bas Hoffman (38): "We meten klanten thuis of op werk één keer op, waarna ze steeds kunnen bijbestellen. Deze werkwijze van even offline aanwezig zijn en daarna online veel gemak hebben, is erg in trek, merken wij."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden